Hej! Hej,Åter problem med datareader
Min datareader är lite konstig, den läser information från en databas. Sedan ska informationen i datareadern läsas in till en dropdownlist. koden nedan visar vad den ska göra:
Dim connectionString As String = "server=192.168.0.1;"
connectionString += "database=skoarkivet;"
connectionString += "user ID=salesman1;"
connectionString += "password=skonummer;"
connectionString += "Connect Timeout=30"
Dim sqlConnection2 As System.Data.SqlClient.SqlConnection = New System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString)
Dim queryString2 As String = "select model as model from skoarkivet where KID = '40"
Dim sqlCommand2 As System.Data.SqlClient.SqlCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand(queryString2, sqlConnection2)
sqlConnection2.Open()
Dim dr2 As System.Data.SqlClient.SqlDataReader = sqlCommand2.ExecuteReader(System.Data.CommandBehavior.CloseConnection)
dr2.Read()
'Set up the data binding.
If dr2.HasRows Then
DDList.DataSource = dr2
DDList.DataTextField = "Model"
DDList.DataValueField = "Model"
DDList.DataBind()
dr2.Close()
Else
dr2.Read()
End If
'Close the connection.
sqlConnection2.Close()
'Add the item at the first position.
DDList.Items.Insert(0, "Välj")
Problemet är att denna dropdownlist inte visar första raden i datareadern... och jag vet inte heller om första raden i databasen blev inläst av datareadern. Jag får helt enkel inte ut den första raden som finns inne i databasen.
kan nån hjälpa mig?
MVH
TonySv: Åter problem med datareader
I och med att du börjar med att skriva Dr2.Read så läser den redan upp den första posten. Jag skulle föreslå att du kör bind direkt utan att använda .Read() och se om det fungerar bättre.