Hur skriver jag sen SELECT fråga typ denna? du får trixa lite med DropDownList.SelectedValue, hinner inte ge exempel nu och jag hinner väl inte i morgon då någon redan har gett ett bra svar =D Ett sätt är att ha autopostback på dropdownlisten. I Page_Load så gör du en händelse att om den inte har ett defaultvärde så skickar du värdet till en funktion som fyller din andra dropdownlist. När jag sökte på dropdownlist eller asp:dropdownlist (när jag ville ha en lösning på hur jag skulle göra) så hittade jag ett bra exempel där en ville göra som du. Mikael, Får väl tillägga att har man inte gått kurser och skola med detta så är det inte så lätt att förstå! Ska försöka förklara lättare :) Ursäkta, det första jag gjorde var att kopiera id på tråden, men som jag brukar så glömmer man ju alltid något tyvärr. Nämen se på 17, då hade jag problemet :) Har varit bort ett tag. Fick installera om daton igår. I din funktion anropar du DropDownList1.SelectedItem.Value men i koden heter kontrollen du ska ta värdet från DropDownList2Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
dropdownlist1 -> dropdownlist2
1 A Medlemmar WHERE LAG="A"
2 B "B"
3 D "C"
Allstå Värdet från dropdownlist1 skall in i SELECTEN på dropdownlist2?
Sv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
/mSv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
Det är teorin. Det praktiska får du försöka dig på först :)Sv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
/mSv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
Och du anser inte att det hade varit lämpligt att klippa in sökvägen till din träff för att hjälpa Gert? =) Gert om du inte löst det ännu så säg till så skall vi fixa ditt problem, det är inte alls frågan om något komplicerat.Sv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
Var det det här inlägget du menade <inlägg: 140603>
Tycker inte det stämmer på vad jag vill göra.
Värdet från dropdownlist1 Ska in som val för selectsatsen i droppdownlist2.
1 Står för A-Lag B-Lag och D-Lag
2 Hämtar Namnen från Medlemsbasen spelare som spelar t.ex i A-Laget "Where Lag=Dropdownlist1"
Det är det jag inte får tillSv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
Först skapar du den första dropdownlisten, den kan se ut så här:
<code>
<asp:DropDownList ID="DropDownList1" Runat="server" AutoPostBack="True">
<asp:ListItem Value="1" Selected="True">Välj lag</asp:ListItem>
<asp:ListItem>Lag A</asp:ListItem>
<asp:ListItem>Lag B</asp:ListItem>
</asp:DropDownList>
</code>
Sen skapar du en funktion som hämtar spelarna
<code>
Function getPlayer(ByVal lag As String)
'Kod som hämtar spelarna från databasen
End Function
</code>
Sen skapar du kopplingen i Page_load
<code>
Sub Page_Load()
If DropDownList1.SelectedItem.Value <> 1 Then
Dim lag As String = DropDownList1.SelectedItem.Value
DropDownList2.DataSource = getPlayer(lag)
DropDownList2.DataBind()
End If
End Sub
</code>
Har inte testat denna, men den bör fungeraSv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
Ber om ursäkt, men det var rätt tråd [Dropdownlist]Sv: Skicka värdet från en dropdown till en SQL SATS i nästa?
<code><asp:DropDownList id="DropDownList2" runat="server" AutoPostBack="True">
<asp:ListItem Value="A" Selected="True">A</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="B">B</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="D">D</asp:ListItem>
</asp:DropDownList></TD>
<TD style="WIDTH: 191px">
<asp:DropDownList id="DropDownList1" runat="server" Width="160px"></asp:DropDownList></TD></code>
Dropdownlist1 fungerade när jag körde SqlCmd = "SELECT ID,Namn FROM Medlemmar WHERE Lag = 'A'";
Vill då bara byta ut WHERE Lag ='A' Mot värdet från Droppdownlist.
Testade att göra som du skrev fast jag använder C# och angav string LagValDropDownList1.SelectedItem.Value;
Men får då följande Error: Object reference not set to an instance of an object
på rad: 31.
Line 29: if (! this.IsPostBack)
Line 30: {
Line 31: string LagVal = DropDownList1.SelectedItem.Value;
Line 32:
Line 33: string SqlCmd = "SELECT ID,Namn FROM Medlemmar WHERE Lag = LagVal"; private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
// Put user code to initialize the page here
if (! this.IsPostBack)
{
string LagVal = DropDownList1.SelectedItem.Value;
string SqlCmd = "SELECT ID,Namn FROM Medlemmar WHERE Lag = LagVal";
OleDbConnection myConn = new OleDbConnection(
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath(@"db\Bowlingresultat.mdb"));
OleDbCommand myCmd = new OleDbCommand(SqlCmd, myConn);
myConn.Open();
DropDownList1.DataSource = myCmd.ExecuteReader();
DropDownList1.DataTextField = "Namn";
DropDownList1.DataValueField = "ID";
DropDownList1.DataBind();
myConn.Close();
}
}