Hej, jag har en dropdownlist, som fylls från en Access databas. Finns det någon enkel & smidig lösning för att sätta den i default läget? Låt oss säga att en person loggar in och skall uppdatera en recension där kategorin är Komedi, då skall dropplistan visa komedi när när sidan laddas. Ange selected vid den option som skall vara vald: Låt oss säga om värdet för dropplistan vi hämtar från databasen är 4. I dropplistan visas då kategorin 'Äventyr'. När personen sedan loggar in för att editera sin recension, så skall dropplistan för denna recension visa kategorin 'Äventyr' dvs. vara satt i rätt läge (default).. Jag förutsätter att kategorierna har ett ID-nummer som motsvarar listans Value. Såg enkelt ut. Om du öppnar sidan och skickar med ett kategoriid från en annan sida så lägger du det i Page_Load. Glöm inte att du får lägga en If Not Page.IsPostBack runt den så det bara görs första gången. Stämmer verkligen myDDL.SelectedValue? Vad för ett fel då? Tänke närmast på om "SelectedValue" stämmer..Dropdownlist - default
Tacksam för svar
/S-fishSv: Dropdownlist - default
<code>
<select ...>
<option value="...">Alfa</option>
<option value="..." selected>Beta</option>
<option value="...">Gamma</option>
</select>
</code>Sv: Dropdownlist - default
Sv: Dropdownlist - default
<code>
myDDL.SelectedValue = enSiffra
</code>
där enSiffra motsvarar den valda kategorin.Sv: Dropdownlist - default
Detta skrivs i Page_Load då, där "enSiffra" blir värdet från aktuell dataView?
Eller tänker jag fel..Sv: Dropdownlist - default
Om du har en sida med DDL och valresultat så bör du istället ha gjort en PostBack när du väljer i din DDL och i så fall behöver du inte tänka på det eftersom resultatet ligger kvar ändå.Sv: Dropdownlist - default
Jag får nämligen ett felmeddelande när jag provar detta..Sv: Dropdownlist - default
Har du kollat så att det värde anger är en sträng?
Du kanske skka skriva:
myDDL.SelectedValue = enSiffra.ToString();Sv: Dropdownlist - default
Så att det inte skall vara "myDDL.SelectedItem.Value"