Jag har som uppgift att göra en sida för att boka filmer (som exempel). Vad får du för felmeddelande? Är den fortfarande skrivskyddad efter att du startat om datorn? Isåfall så stänger du inte anslutningen på rätt sätt. Stäng anslutningen i ett finally block i din felhantering. Kan va problemet eller helt åt hel***e galet :-) Jag gjorde en ny databas och la den i inetpuben istället. Hade samma problem och hade aningen svårare eftersom jag inte hade min DB lokalt utan på ett webhotell. Jag löste det genom att sätta () bakom .close i datareadern och efter .close i connection.Accessdatabasen blir skrivskyddad
Allt sparas i en accessdatabas och har fungerat fint till nu då jag fått ett extremt störande problem.
Så fort jag försöker köra ett insert into-kommando så blir databasen skrivskyddad, och jag kan då inte längre ändra något från access eller använda mitt insert into kommando.
Jag kan ju säga redan nu att det är knappast rättigheterna som är fel inställt, så vad kan det vara?Sv: Accessdatabasen blir skrivskyddad
Det kan vara rättigheterna ändå. Kolla att mappen databasen ligger i inte ärver sina rättigheter från sin parent-mapp.
Om den ärver så spelar det ingen roll om du sätter rättigheter på databasen, de ändras pga arvet.Sv: Accessdatabasen blir skrivskyddad
//FreddeSv: Accessdatabasen blir skrivskyddad
Nu fungerar det bättre.
Antar att det var mapprättigheter, så tack för hjälpen :)Sv: Accessdatabasen blir skrivskyddad
Dvs dtrMyDataReader.Close () & conMyCon.Close ()
Hoppas att det fungerar för dig.
/Mikael