Alltså hur gör jag det OO i asp.net. Du får nog lägga lite mer tid på själva frågan. Är inte säker på vad du är ute efter. Då jag inte har hunnit lära mig att använda alla fina kontroller och framför allt att sy i hop koden på ett bra sätt gör att jag blir tvungen att köra lite blandad asp.net och asp teknik. Inte så bra, jag vet. Då har jag bara ett råd att ge dig. Kör igenom de tutorials som finns på gotdotnet.com och GLÖM allt du gjorde i ASP. Japp, får göra detta då jag får tid, något jag inte har nu.Förslag på att hämta, lista, uppdatera -data på ett bra sätt.
Har tidigare skapat en klasser där jag lagt in metoder för add, list, update osv.
Denna har jag sedan skapat upp i mitt formulär. Oftast har jag bara retunerat strängar med html som presenterats i min webform.
Detta resulterar i att jag ej använder de fina kontroller som finns.
Kanske är detta en dum fråga och jag borde helt klart läsa lite mer böcker innom ämnet, men tiden räcker inte till för det just nu.Sv: Förslag på att hämta, lista, uppdatera -data på ett bra sätt.
Ett par saker dock:
<info>
Oftast har jag bara retunerat strängar med html som presenterats i min webform.
</info>
Som du själv säger, ASP.NET har många fina kontroller, använd dom!
Dina klasser har du i affärslagret. Du skapar en instans av klassen i din code-behind och fyller kontrollerna med innehållet.
Men som sagt, du får nog förklara lite mer exakt vad du vill ha.Sv: Förslag på att hämta, lista, uppdatera -data på ett bra sätt.
Jag brukar skapa klasser med logik för att spara, uppdatera och lista data som jag sedan skapar instans av i min code-behind. Men hur gör jag i en klass för att t ex fylla en datagrid eller repeater med data som jag vill presentera i min webbform.
Ska jag skapa en klass som min webbform ärver ifrån, kommer jag då åt min kontroll.
När jag tidigare ville lista data från databasen, skapade jag en metod i min klass te x List, där jag byggde upp en sträng med html och datan från db, denna retunerade jag och presenterade i min webform.
Då jag inte vill ha all kod i min code-behind fil skapar jag klasser, men hur kommer jag åt kontroller från dessa. Det är det som är min fråga.Sv: Förslag på att hämta, lista, uppdatera -data på ett bra sätt.
Sv: Förslag på att hämta, lista, uppdatera -data på ett bra sätt.
Tack