Jag har läst lite i lite olika ASP.NET-böcker, men inte riktigt hittat någon utförlig förklaring på mina frågor. Då har du inte letat särskilt bra. Har kollat lite där, men har inte hittat något med OleDB. Kanske inte har letat tillräckligt noga? Du/Ni är säkra på att det finns där? Det som skiljer är: Okej, då ger jag det hela ett nytt försök ikväll. Du behöver lära dig både DataGrid, Repeater OCH DataList. Sen använder du den som passar bäst till det du försöker göra för stunden.System.Data.OleDB
Det jag vill veta är hur man använder OleDB-drivrutinerna OCH de fina ASP.NET-kontroller som alla rekommenderar? I böckerna kör de alla exempel med SQL Server...
Någon som har någon bra länk eller tutorial med detta och exempelvis DataGrid eller <ASP:Repeater />?
Tack på förhand!Sv: System.Data.OleDB
http://samples.gotdotnet.com/quickstart/, som nämns om och om igen har grunderna till allt du behöver.Sv: System.Data.OleDB
Sv: System.Data.OleDB
Du skriver OleDB. istället för SQLClient.
Du använder inte T-SQL utan SQLdialekten för den provider du vill ha.
Syntaxen för ConnectionString propertyn inkluderar en "Provider=;" samt att du måste ha rätt syntac på connectionsträngen.
Sök i Books Online på Connection string samples så borde du få några tips.
Du gör alltså EXAKT likadant för övrigt, det är det som är det fina med ADO.NET
/mickeSv: System.Data.OleDB
Vilket är bäst att lära sig, DataGrid eller ASP:Repeater? Vilket använder man var?
Tack för all information! Har lite knapert om tid nu när jag studerar, så det är tur att PelleSoft finns!Sv: System.Data.OleDB
Kör igenom alla tutorials på länken ovan så lär du dig de grunder som behövs.
OleDb exempel finns också där. Gå in på Common Tasks, gå ner till "Data and ADO.NET" så hittar du en lektion i OLE DB där.