Hej ! Martin, Ok, så man blir tvungen till att se själva query strängen i webbläsarfältet? Martin, Johan, men när använder jag mig DataBinder.Eval då? Martin, Johan, tack så mycket för ditt svar. Nu förstår jag hur det ligger till. Apropå boken så äger jag faktiskt redan en riktigt bra bok O´Reilly´s "Programming ASP.NET". Får väl försöka öppna den lite oftare istället.Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)
Jag har en datagrid med personuppgifter som jag hämtat från en databas. I datagridden har jag en kolumn som är hyperlinkcolumn, resterande kolumner är bounds columns. Jag vill kunna hämta upp detta personnummer samt lite andra uppgifter på min details.aspx sida. Får detta ej att funka.
Så här ser koden ut i min HTML view för sidan med datagridden.
<code>
<asp:HyperLinkColumn DataNavigateUrlField="PersonNr"
DataNavigateUrlFormatString='details.aspx?PersonNr=<%# DataBinder.Eval(Container, "PersonNr") %>'
DataTextField="PersonNr" HeaderText="Personnummer"></asp:HyperLinkColumn>
</code>
Skulle vilja ha lite tips på vilket sätt som är bäst att använda för detta ändamål?, om det nu finns andra.
Mvh
/ MartinSv: Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)
Prova med
<code>
<asp:HyperLinkColumn DataNavigateUrlField="PersonNr"
DataNavigateUrlFormatString='details.aspx?PersonNr={0}'
DataTextField="PersonNr" HeaderText="Personnummer"></asp:HyperLinkColumn>
</code>
Hoppas det löser sig =)Sv: Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)
Hur fångar jag sedan upp det på min details.aspx sida ?
Har provat med
<code>
<%# (int)DataBinder.Eval (Container.DataItem, "PersonNr")) %>
<%#DataBinder.Eval(PersonNr, "Personnummer)%>
</code>
Har som sagt ännu inte riktigt koll på vad de verkligen gör.
Finns det olika sätt att fånga upp dessa värden på ?
Lite hjälp till kanske sedan ska det nog gå. =)
/ MartinSv: Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)
Querystringvärden plockar du med
C#
Request.Querystring[<namn>];
vb .Net
Request.QueryString(<namn>)
precis som man gör under gamal ASP.
Request.QueryString["PersonNr"];
Mvh JohanSv: Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)
Request.Querystring används väl bara när man hämtar från olika kontroller?
edit: såg nu att det fungerade med att köra en request. Men skulle ändå vilja ha svar på mina frågor.Sv: Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)
Jag vill inte vara taskig men en ASP .Net Begginer bok kanske skulle sitta på sin plats?
Det är i min syn faktiskt ganska viktigt att man har koll på saker som man vill använda sig av,
om det är nått du är osäker på vad det gör kan du enkelt slå upp det i någon bok. Eller söka
på MSDN Lib online. Sedan spar du tid och får oftast bättre svar att läsa om de olika teknikerna/metoderna du har funderingar kring.
DataBinder.Eval:
Uses reflection to parse and evaluate a data-binding expression against an object at run time. This method allows RAD designers, such as Visual Studio .NET, to easily generate and parse data-binding syntax. This method can also be used declaratively on a Web Forms page to simplify casting from one type to another.
Du använder dig av DataBinder.Eval när du vill binda vissa poster från en container klass på en sida.
Du använder det endast för att hämta data vid en bindning.
Lät säga du har en arraylist (container klass) med en lista av en klass vid namn Pair, denna Pair har två attribut. Name och Value. Du kan nu mot bindbara källor så som Repeater, DataGrid etc binda din ArrayList som en datasource. Sedan kan du med template fråga efter datan som finns i dina Pair's klasser genom att använda DataBinder.Eval.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemWebUIDataBinderClassEvalTopic.asp
http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/doc/webpagelets.aspx
Mvh JohanSv: Hämta upp värden från en hyperlinkcolumn (datagrid)