har denna kod i pageLoad: Du måste skapa en DataReader först? (tror jag) Har du deklarerat din TDataList? Är inte hemma på vb.net men jag tror man måste deklarera väl? Tack men nope. Det var inte det som var problemet. Men det gav mig något att testa så jag inte klättrade på väggarna :-) Du kan inte steppa dig igenom koden och se vad som blir fel? Är du säker på att det är just där som du får nullpointerexception? Det är lite konstigt här. Det är inte så att din dator har cachat koden, vet att flera har haft problem med att maskiner har vägrat att köra ny kod. Jag vet inte vad det beror på men det skulle ju kunna vara nånting att titta på. Testa t.ex. att skriva ut nåt istället (kommentera bort all kod) och se om det händer, om inte så kör den ju inte på "din" kod utan på nåt som den har i minnet... Har råkat ut för det en gång, det blir jättejobbigt. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Jahaja, hittade skillnaden. Någon webform-generated kod har inte lagts upp för min datalist.System.NullReferenceException (igen)
<code>
If Not IsPostBack Then
Dim TConnection As OleDbConnection
Dim TCommand As OleDbCommand
TConnection = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=x:\db\db.mdb")
TCommand = New OleDbCommand("Select tID, Name from tblT", TConnection)
TConnection.Open()
TDataList.DataSource = TCommand.ExecuteReader()
TDataList.DataBind()
TConnection.Close()
End If
</code>
Får detta felmeddelande:
Undantagsinformation: System.NullReferenceException: Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt.
Har suttit och kodat hela dagen och förmodligen blivit hemmablind.
Har skrivit en fråga tidigare där jag fick samma fel så jag förstår
ungefär varför jag får felet men kan inte begripa vad jag ska rätta till.
Kanske bara är hemmablind?
I vilket fall som helst tacksam om någon kan peka på felet.
Edit 22:37 3/11
Kan inte för mitt liv begripa hur det kan bli så här. Har en identisk kod på annan sida som hämtar värden ur en annan tabell. Bytte ut sql men det blev samma resultat ändå. Nu har jag verkligen myror i huvudet.
/AnnSv: System.NullReferenceException (igen)
Dvs.
...
Dim MyReader As OleDbDataReader = Cmd.ExecuteReader()
' sedan
DataList.DataSource = MyReader
...
Kanske är helt vilsen nu ;)
/m
Sv: System.NullReferenceException (igen)
På sidan som skulle visa min datalist får jag upp det vanliga dvs. felmeddelande. På den sidan är det rödmarkerat när jag kör excecute... Men... En annan gång när jag dribblade med ovan förslag fick jag raden under (som är tom) som "röd". Dvs att det var där den bröt. Ska ta och titta lite på resten av koden. Och sedan på aspx-sidan. Har en undran om felaktigheter designmässigt kan ge serverfel?
Får nog lov att ta reda på det förr eller senare. Du ska ha tack för input.
Det måste jag kolla.
/Ann