Hej! Man borde väl kunna sätta en applicationvariabel med antal skickade mail som man sedan läser av i sin websida som man refreshar typ varannan sekund eller så. Hur initierar du en mailskick-process utan att vänta på att processen avslutas? Är dålig på hur det fungerar med processer i asp.net men borde man inte kunna skapa en ny tråd där man exekverar mailutskicket i. Richard, statusbar på processer i asp.net
Tänk er följande:
En användare klickar igång en sida som exekverar ett mailutskick på flera tusen adresser. Varje utskick tar en sekund. jag vill få upp en status på hur många mail som har skickats iväg. Jag vill att användaren ser att det händer något. Min tanke var att via javascript köra en form.submit för att därefter kasta upp en modaldialog som pollar databasen och kollar hur många som har skickats iväg. Detta verkar inte gå.
En annan idé skulle vara att starta en process på servern utan att generera en response från just den processen. Är detta möjligt? I sådant fall skulle man kunna starta en process som startar mailutskicket.
//RichardSv: statusbar på processer i asp.net
Sv: statusbar på processer i asp.net
Är det 1000 unika mail eller 1000 samma mail? i så fall kan du ju skicka dem via CC så behöver du bara skicka ett mail till servern och inte 1000 :-)
Men om det nu är så att du måste skicka ett i taget skulle jag gjort följande.
Bygga en Win Service som hanterar utskicken.
Bygga en websida som triggar igång Win Servicen (eller sätter något värde i Databas som ev Servicen lyssnar på för att triggas.)
Sedan skicka avnändaren till en sida som visas statusar som servicen sparar ner i en databas. Denna sida kan du lätt sätta en metatag refresh på utan problem.
Mvh Johan