Hej, jag har en datagrid där jag vill ha en blandning av "enablade" och "disablade" textboxar. Jag stöter dock på problem när jag vill typa om värdet från en "disablad" textbox till en double. Jag loppar igenom gridens samtliga textboxar och försöker typa om dem enligt En disablad textruta är nog disablad (finns inte) så prova samma grej med att bara ta bort skrivmöjligheten med readonly. Ja, det kan ju vara bra att veta... Felet jag får är att jag helt enkelt inte får ut ett värde, jag får alltså inget felmeddelande. Om man kollar den html som genereras så verkar kontrollen finns vet inte om det är relevant, men om jag inte minns helt fel så submittas inte saker som är disablade. Det är förstås förklaringen, får prova det tidigare tipset om att sätta den till read only så ska det nog ordna till sig. Tackar er för hjälpen! Jonas, Typa om "disabled" textbox
dblVarde = CType(dgi.Cells(6).Controls(1), TextBox).Text
För en "enablad" textbox funkar det men inte för en disablad, någon som har någon idé?
Sv: Typa om "disabled" textbox
JockeSv: Typa om "disabled" textbox
"Therefore, it cannot receive user input nor will its value be submitted with the form." citat w3.orgSv: Typa om "disabled" textbox
Eller så kollar du om den är disable eller enable innan du försöker plocka värdet. Det ger en mer läsbar kod och andra kan förstå lite vad du gör.
En annan smidig sak är att göra en hjälpklass där du skickar in dina värden i en statisk metod som utför lite kuliga saker. Ex:
ByteHelper.ToByteIfNotNull( string value ) <--- Ger null om value är null.
ByteHelper.ToDefaultByteValueIfNull(string value,byte defaultValue) <--- Get det du anger som default
value om inputen är null.
Etc...
someValue = ByteHelper.ToDefaultByteValueIfNull(myTextBox.Text,0);
Mvh Johan