Hej! Jonas, Var sätter jag FullRowselect? Hittar inte det i datagriden... enligt VS.NET finns det inte där. Jag förstod inte riktigt vad du menade Johan. GetPostBackEventReference, var hittar jag den metoden? Den enda funktionalitet jag vill ha är att man ska kunna klicka på raden och komma till ensida.aspx?receptid=<IDFRÅNDATABAS>. Hej, FullrowSelect = True är alltså ingenting som fungerar? Du får använda dig av Johans tips och lite Javascript/Css för ett få till det som du vill. Om du inte vet hur javascriptet/css skall se ut så ber jag dig posta en fråga i respektive forum här på pellesoft om det, då det inte är en ASP.NET fråga. Jag vet hur jag skulle gjort i traditionell ASP. Då hade jag lagt en function på ONMOUSEOVER på <TR>-en. Jag vet däremot inte hur jag gör det via VB.NET kod? Jonas, ...Attribute.Add(......)DataGrid och klickbara RADER
Jag undrar hur man kan göra en hel rad klickbar i en DataGrid? Jag vet att man kan göra en kolumn med klickbara länkar, men jag vill göra hela raden klickbar.
Tacksam för svar!Sv: DataGrid och klickbara RADER
Ett enkelt sätt är att lägga till onclick attributet till din rad dynamiskt och använda GetPostBackEventReference metoden för att automatiskt få ut scriptet. Beror lite på vad du vill ha för funktionalitet. Och vilka krav du ställer på dem.
EDIT:
FullRowSelect property ListView.
The FullRowSelect property has no effect unless the View property of the ListView control is set to View.Details. The FullRowSelect property is typically used when a ListView displays items with many subitems and it is important to be able to see selected items when the item text is not visible due to horizontal scrolling of the control's contents.
Mvh JohanSv: DataGrid och klickbara RADER
Sv: DataGrid och klickbara RADER
Du hittar GetPostBackEventReference i Page classen.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemWebUIPageClassGetPostBackEventReferenceTopic.asp
Mvh JohanSv: DataGrid och klickbara RADER
Hur gör jag om jag vill ha lite effekter när man håller musen över en rad? Exempelvis en annan färg eller så?Sv: DataGrid och klickbara RADER
Om/när du däremot får problem med hur du sen lägger in detta javascript/css på win asp.net sida så är det till detta forum du skall vända dig. =)Sv: DataGrid och klickbara RADER
En annan fråga om DataGrid: Hur kan jag ersätta texten i en HyperLinkButton med en bild? Exempelvis en penna för att redigera?Sv: DataGrid och klickbara RADER
För att få till onmouseover etc så addar du attribut på DataGridens rader..
...Attribute.Add(......)
Om dy har en HyperlinkButton control kan du enkelet bara skapa en ImageButton så är det löst.
Du kan ändra utséendet för din Edit med hjälpa av
EditStyle:
Use the EditItemStyle property to provide a custom style for the item selected for editing in the DataGrid control. Common style attributes that can be adjusted include forecolor, backcolor, font, and content alignment within the cell. Providing a different style enhances the appearance of the DataGrid control.
Men denna ändrar inte typen av knappen det kan du göra genom EditCommandColumn.
Use the EditCommandColumn class to create a special column for the DataGrid control that contains the Edit, Update, and Cancel command buttons for each data row in the grid. These buttons allow you to edit the values of a row in the DataGrid control.
Du har ButtonType som ett attrubut där du kan ange knappes typ. LinkButton är default.
Litet kod:
</code>
<Columns>
<asp:EditCommandColumn
EditText="Edit"
CancelText="Cancel"
UpdateText="Update"
HeaderText="Edit item">
<ItemStyle Wrap="False">
</ItemStyle>
<HeaderStyle Wrap="False">
</HeaderStyle>
</asp:EditCommandColumn>
<asp:ButtonColumn
HeaderText="Delete item"
ButtonType="LinkButton"
Text="Delete"
CommandName="Delete"/>
<asp:BoundColumn HeaderText="Item"
ReadOnly="True"
DataField="Item"/>
<asp:BoundColumn HeaderText="Quantity"
DataField="Qty"/>
<asp:BoundColumn HeaderText="Price"
DataField="Price"
DataFormatString="{0:c}"/>
</Columns>
</code>
Nu var det dock ett tagsedan jag satt med det här, så det kanske finns enklare sätt att få till en bild som knapp. Men här kan du justera lite mera.
Mvh JohanSv:DataGrid och klickbara RADER
Hur använder jag det? Var lägger sig dit attributet? Hur får jag det att hamna på varje rad? Alltså, det ska ju helst vara med ett ID i HREFen sen.