Hej Det är för att iis/asp.net kan starta om applikationen/stänga av den (din website) efter en viss tid, efter ett antal förfrågningar, omkompileringar, oanvänd tid etc. etc. för att t.ex. rensa upp i minnet eller se till att om sidan besöks väldigt sällan så ser man till att när den inte besöks så kan man använda minnet till någon annan sida istället. Finns en massa inställningar, om du har iis 6.0 (win2k3) så finns det en del i inställningarna för iis, annars kan du titta på web.config i din applikation eller i machine.config. Vet tyvärr inte exakt vad sektionen heter i xml-röran, men om du tittar i machine.config under <system.web>-taggen så borde du kunna hitta det ;) När du inte har några Session kvar så avslutas din Application, då töms cachen. hmm. ok. vad tror ni om att skapa en ny tråd som ser till att cacha dessa ds vi application start >När du inte har några Session kvar så avslutas din Application, då töms cachen.HttpContext.Current.Cache
Jag har ett dataset som innehåller en del foton (tagna från en db). Eftersom det tar en hel del tid att hämta hem bilderna så läggar jag resultatet i ett dataset. Sen vill jag att detta dataset ska leva, säg i 2 dagar.
<code>
Cache.Insert("dsFotoAlbum1", ds, Nothing, Now.AddDays(2), TimeSpan.Zero, Caching.CacheItemPriority.Normal, Nothing)
</code>
Det fungerar bra så länge det finns någon session mot min webapp. Sen försvinner även cachen. Den
vägrar leva, som i det här exemplet, i två dagar.
Har någon lösningen/förklaringen på detta?
Tack
MarcusCSv: HttpContext.Current.Cache
Sv: HttpContext.Current.Cache
Sv: HttpContext.Current.Cache
eller session start eller liknande placering. När klienten sedan browsar och vill komma åt dessa så är de färdigcachade och får upp bilderna snabbt.
Synpukter på detta?
Hälsningar
MarcusCSv: HttpContext.Current.Cache
Hur fungerar det när man kör out-of-proc sessions? Då tömmer den väl aldrig cachen?