Hej, Kan svara på den första. Blev lite förvånad när jag ställde frågor och genast fick till svar många förmaningar om att jag inte skulle tro att jag kan .net bara för att jag använt asp förut. Lagt ner mina åsikter eftersom jag saknar kunskap i diskussionen Ber om ursäkt i förväg men jag måste kommentera detta inlägg eftersom de innehåller så många fel. <info>Det kan vara så att du har rätt i detta. Men samtidigt är det väldigt viktigt att förstå dessa olikheter redan från början. Är det inte bättre att inse dessa saker redan från början innan man spenderar en massa tid på det som kanske är helt i onödan?</info> <info>"Du är helt ute och cyklar, ASP och .NET är helt olika saker, du kan ju ingenting ut och sök på google själv"</info> Hobil, Lagt ner mina åsikter eftersom jag saknar kunskap i diskussionen Så vitt jag vet så har Tex Volvo finans lagt ner massa tid på att pula med Design patterns osv .. De har insett värdet efter som många av deras utvecklare har en tung akademisk bakgrund. <code>Jag tror att svårigheten att se nyttan av .NET kommer av att man drar paralleller till ASP, Hobil, Hobil, Vill tillägga att detta är inget konstigt. Första gången jag tittade på ASP.NET undrade jag vad allt skulle vara bra för - tyckte det med databinding etc. var onödigt och knepigt. Ville väldigt gärna koda asp på asp.net .. men efterhand så släpper det och då säger det klick och man skäms nästan att man tänk så ;) Kan bara hålla med Andreas. Jag var precis likadan. Men jag hoppas att det kommer fler tutorials till Access db i framtiden. Hela .NET idén verkar ju vara framtagen speciellt för SQL med deras SQLConnections och DataAdaptrar. Bara för att man är en hobby pulare och inte har råd eller att ens webhotell stödjer SQL så känns det som ett hinder i valet mellan "gamla" ASP och .NET. Kanske skulle vi titta på OLEDBClient, OracleClient eller ODBC- Connections (och inte bara på SqlClient) som gör att vi kan använda alla databaser med en drivrutin från 1998 eller senare... Det finns OleDb namnrymder som man kan använda istället för SqlDb namnrymder. Kodmässigt så förändrar det ingenting, bara att man skriver Ole istället för Sql. Man behöver bara titta på DB-exemplen på gotdotnet.com och lära sig hur man kopplar upp sig mot Access. Sen kan man använda alla exempel som använder Sql Server. Det är ju samma kod. Sen är det nog tyvärr så att Microsoft struntar i hemmapulare. Patrik L: Jo, det stämmer att Express versionerna är mer riktade mot hemmapulare. Men faktum kvarstår att .NET ÄR mer avancerat än ASP. Det är inget litet scriptspråk man använder längre utan det har blivit riktig programmering. Patrik: Fredrik, Helt klart ser jag två läger, jag såg detta redan tidigare då vi försökte oss på projekt tokroligt. Det är arkitekterna mot de som har piskan på sig att smälla upp något. Det är inte ovanligt och inte heller ologiskt att det blir så. Jag tror även att det bästa är att acceptera detta, och ta lärdom av varandra. Andreas: <info> Det var bara en sak som slog mig. Jag tror man får leva med att det ställs frågor i forum av det här slaget. Enligt min mening är det till viss del forumets syfte. Intresant tråd. Jag har tidigare skrivit ett inlägg på min blog om något likande, dock på engelska. Kan bara inte hålla mig, sorry. Hobil, Hobil, Stig, Fast jag är en diva ;) <info> Eftersom Hobil inte orkar läsa vad alla skriver så har han bestämt sig för att de som kan .NET har en Klubb För Inbördes Beundran. <svarar jag inte ens på sådana frågor, eller jo ibland skickar jag länkar till Quickstart eller ngn kurs ;) Vad bra att du talar om vad jag gör och har bestämt.... Hobil, jag har ingenting emot andras åsikter så länge de är uppbackade av fakta. Vad du slänger ur dig här tyder om och om igen, som flera andra också märkt, att du inte läser de övriga trådarna. Alla, <code> Daniel, Hehe.. det blev fel, jag råkade trycka på sänd innan jag var klar, sedan pajjade min internetuppkoppling en stund, ber om ursäkt för detta men nu står hela texten där ;-) Johan, Stig, Stig Oj, nu kunde jag inte hålla mig... Jag har personligen inte varit på ett seminarium om ASP.Net, vilket jag gärna skulle åka och se, däremot var jag på ett seminarie om Office 2003, Varför så få som söker ny information?
Kan inte ni alla där ute som har ett svar svara på dessa små fråga. Är lite nyfiken, så man vet hur man bättre kan hjälpa till...
1... Varför tror så många att ASP .Net är ASP eller om man kan ASP kan man ASP .Net?
(Vem är det som säger detta till er?)
2... Vad är det som hindrar er från att lära nytt inom de nya platformarna? För jag antar att
alla som utvecklar system även har ett brinnande intresse att lära nytt?
3... Vad kan vi som svarar (eller försöker) svara aktivt på era frågor hjälpa er med för att få
upp nyfikenheten att söka information själva? Och där vi på nått sätt ökar ert intresse att
ta till böcker eller artiklar på nätet för att få bredare kunskaper om det ny håller på med?
Hoppas ni orkar ge svar på dessa 3 frågor... jätte tacksam för svar. För vi som svarar ofta gör det för att vi vill finnas där för er och öka era kunskaper och det skulle underlätta om vi fick veta vad det är som ev sätter käpparna i benen för er, eller får er att tro saker som inte direkt är sanna... Kan ju vara vad som, b-info källor på nätet, pro-källor på nätet etc... För mkt engelska artiklar och böcker för lite kunskaper i engelskan... För många böcker som gör det svårt att inte vet vilket håll man skall börja i...
För lite tryck från MS sida. (vilket jag inte tycker de har nu, då de gör allt för er i villjan att lära ut.)
Tackar på förhand.
Mvh JohanSv: Varför så få som söker ny information?
Förstod inte vad det var som gjorde att jag fick det svaret för enligt mig var det fullt logiskt med code-behind och att det var skillnad. Det som jag drar paralleller mellan är ju logiken i att bygga funktioner som är användarvänliga på en webbplats. Inte hur jag löser det språkmässigt.
Före jag lärde mig asp kodade jag vba och vb6 så jag blev jätteglad att det var den typen av kod som används och jag kunde klart se skillnaden. Ställde några frågor här och svaret började som standard med att "nu är du ute och cyklar, asp och asp.net är inte samma sak, ta reda på dina fakta etc." Just då brydde jag mig inte så mkt och gör det inte heller i dagsläget. Ville bara belysa behovet av en ordentligt problemformulering.
Svaret på 2:an är - absolut ingenting, har ett antal gånger blivit positivt överraskad över hur mkt enklare det är att bygga i asp.net.
Svaret på 3:an är -se en aning på fråga 1.
/AnnSv: Varför så få som söker ny information?
Sv: Varför så få som söker ny information?
<info>
1) Precis som förgående person tror jag också att man skrämmer iväg onödigt många från .net när man så gärna poängterar olikheterna.
</info>
Det kan vara så att du har rätt i detta. Men samtidigt är det väldigt viktigt att förstå dessa olikheter redan från början. Är det inte bättre att inse dessa saker redan från början innan man spenderar en massa tid på det som kanske är helt i onödan?
<info>
2) Att man så gärna poängterar olikheterna skrämmer många att lära om, lika mycket som det kanske utmannar vissa.
</info>
Samma som på fråga 1.
<info>
Dessutom är jag inte helt övertygad om att saker och ting har blivit enklare, visst om man följer Redmond manualen till punkt och pricka, kanske man uppnår deras mål på ett relativt enkelt sätt, men så fort du försöker applicera dina egna tankar och system, inser du att det är helt otroligt invecklat och komplicerat. I sig inget negativt, eftersom man förmodligen kan pilla i oändligheten för att få det som man vill, men då har enkelheten och smidigheten för länge sedan flygit sin kos.
</info>
Om du pysslar med ASP så blir det också komplicerat om du inte följer "manualen", som även den är från Redmond. Detta gäller allt här i livet. Om man inte följer de instruktioner om hur något fungerar så fungerar det inte. Det komiska är att du hela tiden påpekar att man måste följa Redmond om man ska köra asp.net, men du följer ju redan Redmond i och med att du kör asp.
Det är inte mer komplicerat att applicera sina egna tankar och system i .NET än vad det är i C++, Java, m.m.
För att återknyta denna fråga till 1 och 2 så hade man aldrig hamnat i en sådan situation om man redan från början insett att ASP.NET är något helt nytt gentemot ASP. .NET ÄR komplicerat eftersom det inte handlar bara om webb längre. ASP är väldigt simpelt för att få ut saker på nätet. Med ASP.NET så ligger du på samma nivå som en programmerare som utvecklare windowsapplikationer. Man måste inse den skillnaden annars vaknar man upp ett halvår framåt och inser att man slösat bort sin tid.
<info>
3) Det handlar inte om er, så mycket, ni gör ett utomordentligt jobb som redan nu har svar på mängder med frågor. problemet är väl snarare att just Näringslivet som är våra arb.givare/blivande arb.givare valt att ignorera asp.net just för att det inte tillför ett skit jämfört med asp. Dessutom skrämmer nog även det faktum som ni tog upp tidigare även näringslivet, asp != asp.net. Hur många företag känner ni till som mer än gärna bygger om sina dyrt byggda system bara för att få exakt sammma sak (sett i funktionalitet)? Så länge företag inte är intresserad lär inte utvecklarna heller vara intresserade. .NET är en hype än så länge, trots att det har funnits i 4 års tid.
</info>
De här kommentarerna känns som att de bara kommer från okunnighet.
Näringslivet har insett att .NET är framtiden. Har du kollat platsannonser senaste tiden?
ASP.NET tillför fruktansvärt mycket jämfört med ASP. Detta kommer du att inse när du lärt dig hur .NET fungerar.
Att företag ogärna bygger om sina system stämmer helt klart. Men det handlar inte precis om att bygga om sin lilla ASP-sajt till något annat. ASP är jämförbart med PHP, Python, m.m. Med ASP.NET och .NET ramverket pratar vi om en konkurrent till stora Java system, stordatorer, m.m.
.NET är allt annat än en hype.
Även om man bygger "vanliga små webbsajter" så tillför asp.net en hel del. Det går att bygga en webbsajt snabbt och enkelt med ASP.NET. Men det är ändå mycket nya saker man måste lära sig för att komma igång.Sv: Varför så få som söker ny information?
Vad jag tror kan skrämma iväg folk är om man säger: "Du är helt ute och cyklar, ASP och .NET är helt olika saker, du kan ju ingenting ut och sök på google själv". Självklart måste man tala om sanningen, och det ÄR ju faktist olika saker, .NET och gamla ASP. Fast ibland i vissa forum blir ju nybörjare på .NET helt dissade istället för hjälpta. Bättre att skicka nån länk till en FAQ eller liknande i så fall.
Fast uppenbarligen så är det svårt att se nyttan med att övergå till .NET. Många frågar som handlar om det. Det kanske är svårt att föra ut budskapet på ett bra sätt?! Sv: Varför så få som söker ny information?
Ja, det där är lite fel. Hmm, hoppas att inte JAG sagt något i den stilen. Försöker förklara skillnaderna och lägga länkar till Tutorials och sånt istället.
Jag tror att svårigheten att se nyttan av .NET kommer av att man drar paralleller till ASP, vilket endast är webb. Man gör en skillnad mellan ASP.NET och .NET när det egentligen handlar om att ASP.NET är möjligheten att göra webbinterface till .NET precis som WinForm är möjligheten att göra desktopinterface till .NET. Den egentliga nyttan ser man mest vid större applikationer där t.ex. återanvändning av kod är väldigt tidsbesparande. Samt att man som webbutvecklare nu lika enkelt kan bygga desktopapplikationer.Sv: Varför så få som söker ny information?
Precis som Patrik måste jag säga att dina uttalande verkar vara grundande i bristande kunskap och erfarenhet med just .NET plattformen - både privat och i näringslivet. Det var länge sen .NET var hype, snarare så att det är en mogen plattform som många väljer att bygga så väl små som stora system på.
Visst, sen kan man alltid klämma till med att "varför sitter då fortfarande majoriteten av företag och bygger sina system med X, Y och Z istället för .NET?". Den frågan är inte speciellt svår att besvara iheller, snarare så att den har otroligt många svar som t.ex
(a) Kunskap - man har en personal som kan X, Y eller Z. Personalen i sig kan vara ovilliga att lära sig något nytt. Glöm inte att det sitter många bekvämma människor som utvecklare, som vare sig har lust, ork eller tid att lära sig något nytt. Det är inte helt ovanligt att många har kommit upp sig i 30+ åren har fru/man (ja det finns kvinnor som utvecklar med =) och barn som de hellre spenderar tid med än att läsa massa böcker varje kväll.
(b) företag sitter på legacy system som de har utvecklar över flera år - det kan vara för dyrt, svårt eller tidskrävande att migrera över om man ABSOLUT inte måste (tro mig detta är vanligt). Det kan också vara så att man sakta men säkert flyttar över men att det är en lång process.
(c) de som sitter som beslutsfattare på företagen inte anser att det medför något nytt (finns många mellan chefer som skall fatta beslut som tror sig kunna det med utveckling och lyssnar inte på vad som sägs) och att det då inte är lönsamt att investera i utbildning till personalen, ta "smällen" att migrera mm.
(d) .NET är inte för alla, men för väldigt många. Det beror givetvis på den miljö som man arbetar med och alla arbetar inte med Microsofts produkter.
Sen att det är svårt att applicera sina egna tankar i .NET handlar också om okunnighet. Har du god kunskap om den plattform du arbetar på, känner till dess begränsningar, möjligheter och varför saker och ting fungerar och beter sig som det gör, så är det absoklut inga problem. Precis på samma sätt som det är för Java, C++, VB, ASP, ASM etc. etc.Sv: Varför så få som söker ny information?
Jag tror att det är mångas självförtroenden som knäcks av .NET.
Innan så byggde man flashiga och häftga webblösningar, iofs tog det ganska lång tid och man fick hitta på många fulhack men man var kung på vbscript.
i ASP.NET så är det programmering som gäller, inte scripting. Det steget är nog det största problemet, helt plötslig var man ingen stjärna längre utan saknar en hel arsenal med kunskap. Alltså är Asp.net kasst ...Sv: Varför så få som söker ny information?
vilket endast är webb. Man gör en skillnad mellan ASP.NET och .NET när det egentligen handlar om
att ASP.NET är möjligheten att göra webbinterface till .NET precis som WinForm är möjligheten att göra
desktopinterface till .NET. Den egentliga nyttan ser man mest vid större applikationer där t.ex.
återanvändning av kod är väldigt tidsbesparande. Samt att man som webbutvecklare nu lika enkelt kan
bygga desktopapplikationer</code>
jovisst, men inte desto mindre har jag lärt mig asp en gång i tiden när det gällde vad man kunde göra för att få ett användargränssnitt. När jag gjorde det generaliserade och applicerade jag det logiska tänkandet från vb och vba till vbscript och nu gör jag så att jag använder även det logiska tänkandet jag utvecklat via asp. För mig skulle det lika gärna kunna vara php - asp.net men (förutom att jag är betydligt mer flytande på vbscript än php) har jag byggt något så har jag. Det är ju den lösningen som jag sedan vill applicera och frammana med ett annat språk.
Ungefär: jag har lyckats göra detta i asp - nu vill jag översätta till asp.net. VÄL medveten om att det inte går att ta fram en ordbok och skriva annan syntax. Men jag fungerar så när jag gör något. Har en magkänsla på att det går att genomföra sedan sätter jag igång och pular ihop hur.
Att det då är gjort i asp är ju ett bevis på att det går att göra.
/AnnSv: Varför så få som söker ny information?
Jag anser fortfarande att dina kommentarer kommer från ren okunskap.
<info>
Jag räknar även VBScript proggarna till dem.
</info>
Detta är så fel som det bara kan bli. VbScript är en nerbantad verison av Visual Basic. VB-proggarna sitter och skriver applikationer och om de pysslar med webb så bygger de COM-komponenter som VbScript-hackarna kan använda i sina ASP-applikationer.
<info>
iom .NET har man förkastat alla dem och bett dem att starta om
</info>
Det här stämmer inte heller. Eftersom det finns en så stor VB-grupp så finns VB.NET och inte bara C#. VB.NET är en ny version precis som VB5 och VB6 var. Allting vidareutvecklas och det kommer alltid att komma nya versioner. När det gäller VB-programmerarna så tror jag inte att de kommer få så svårt att gå över till .NET, däremot VbScript-hackarna kommer att få det om de inte har någon programmeringsbakgrund.
Det är DÄR skillnaden ligger. Webbutveckling har hittils varit en rätt enkel sak om man jämför med "riktig" programmering. ASP, PHP, Python, det är script-språk. Man behöver inte ha någon datorvetenskaplig bakgrund för att kunna använda det. Med .NET har webbutvecklingen hamnat i en högre division. Det krävs mycket mer av programmeraren för att kunna göra mycket mer.
<info>
Dessa utvecklare som ofta har små företag som kunder har inte råd att ha en nisse/utvecklare sitta och pula med sina ramverk, design patterns och refactoring i ett par månader. De vill ha resultat direkt. För det är .NET (Asp.NET och WebControls) onödigt märkvärdigt och komplicerat och det är en åsikt som jag faktiskt står för.
</info>
Här har du också fattat fel. Du kan få resultat lika direkt med ASP.NET som med ASP, i många fall till och med snabbare. Däremot så handlar det då om att ha ett riktigt utvecklingsverktyg, Visual Studio .NET. Idag finns även gratisverktyget ASP.NET Web Matrix. Det är inte lika lätt att sitta med Notepad som det var med ASP, även om det går.
För små webbapplikationer finns det inget krav på att pula med ramverk, design patterns och refactoring. Det går alldeles utmärkt att bygga ASP.NET applikationer ändå. Fördelen är dock att man väldigt enkelt kan lägga koden i en OO-arkitektur och återanvända allt till nästa projekt. Så småföretagarna kommer att SPARA tid på detta.
.NET är bara onödigt märkvärdigt och komplicerat innan man lärt sig. Precis som med allt annat. Man måste lära sig saker för att kunna använda det. Så enkelt är det.
<info>
Så missförstå mig rätt, jag gillar också en hel del av det nya med .NET, men det fanns faktiskt en orsak till att ASP blev så omtyckt(!?)/använt som det blev. Asp.NET är bara lite för mycket jämfört med Asp, man får ingen grepp om det.
</info>
Ja, med ASP är det väldigt enkelt att få ut t.ex. dynamiska webbsajter. Det ställer heller inga högre krav på programmeringskunskaper. Med .NET så blir kraven högre. Det är mycket mer man måste lära sig och klarar man inte de kraven så kan man fortsätta med ASP. Men som jag redan sagt så är ASP.NET även till för de som bara lägger ut små enkla webbsajter. Men då ställs högre krav på utvecklingsverktyg för att kunna använda ASP.NET på ett enkelt sätt.
Att inte få grepp om .NET handlar bara om okunskap. Det går inte att få grepp på ASP heller om man inte har de grundkunskaper som krävs för att förstå.Sv: Varför så få som söker ny information?
Du (och faktiskt många andra) verkar tro att någonstanns på vägen så skall <b>riktig</b> programmering ha blivit busenkelt? Du kan slänga ihop en hyfsad applikation i ASP.NET jäklitg snabbt med väldigt lite kunskap mycket tack vare databinding och validationkontroller etc. Super enkelt, kräver inte månader av förstudier för att förstå - men inte ens det tar många åt sig. Skall du bygga "riktga" (läs: medel till komplexa) applikationer så måste du, precis som alltid, också investera tid i att lära dig verktyget du vill/skall/måste använda.Sv: Varför så få som söker ny information?
Det är väl också därför som vi om och om igen tar upp de här sakerna. Vi har redan gjort misstagen så ni andra kan lära er av oss istället för att göra samma misstag.Sv: Varför så få som söker ny information?
/mickeSv: Varför så få som söker ny information?
Det är sådana här saker som visar hur viktigt det är att bekanta sig med ramverket.Sv: Varför så få som söker ny information?
Det va vågat sagt ;)
Till .Net 2.0 kommer Express versionerna som är mer riktade till hemmapulare.
[EDIT]
WebMatrix finns oxå som är gratis.
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://fredrik.nsquared2.comSv: Varför så få som söker ny information?
Även om ASP.NET passar bra för hemmapulare också så ställer det i så fall högre krav på verktygen man använder och även Express versionerna kommer kosta pengar, vilket inte varit något behov med ASP.
När det gäller exempel så är nog majoriteten som skriver exempel inte hemmapulare och därför används säkerligen SQL Server eller MSDE oftare än Access. När det gäller databaser så spelar det ändå ingen roll vad som används i exemplet eftersom det i slutändan bara handlar om att ta reda på hur man kopplar upp sig mot den databas man använder.
Jag tycker att det är mer vågat att säga att .NET 2.0 med Express-versionerna är mer riktade mot hemmapulare för i slutändan så vill oftast även hemmapularna ändra vissa saker som inte passar dem och då är det kört eftersom de inte har mer avancerade programmeringskunskaper. Jag tror mer att Express versionerna är Microsofts sätt att försöka få över hemmapularna genom att få dem att tro att .NET är enklare än vad det är efter att de märkt att många kanske stannar med ASP.Sv: Varför så få som söker ny information?
Det är klart att Express riktas mot hemmapulare etc, men självklart måste dom ha kunskaper för att kunna använda produkterna ;)
Ett nästa steg är Software Factories, och det ska bli intresant om några år och se hur Software Facotries tar utveckingen till nästa steg.
http://fredrik.nsquared2.com Sv: Varför så få som söker ny information?
Trevligt att du vänder dig till mig - jag ska vidarebefodra det till Patrik, som du troligen riktade dig till ;)Sv: Varför så få som söker ny information?
Jag tror att i och med att vi fått (jag säger fått för det känns som julafton) så mycket större möjligheter nu iom .net och alla som börjar sniffa på detta har två mål. Den ena parten vill ta sig in, producera så fort som möjligt, den andra delen stannar till och tänker - oaooo vilken värld.
Att säga som svar i forumet "du hajar inte, sök på google" är samma sak som "jag kan inte förklara för dig, du är ju dum". - Det låter inte speciellt trevlig. Då är det bättre att inte skriva något eller faktiskt kavla upp ärmarna och försöka göra ett handtag.
Jag tror dock "den kunniga gruppen" famlar lite i mörkret för man vet inte ens i vilken ände man skall börja hjälpa till, och hjälpa det vill man - men frågan är hur.
Så jag har faktiskt ett förslag - det kommer ta lite tid, och det är väl som vanligt inte helt konventionellt men vi samlar helt enkelt ihop en grupp skribenter och sätter oss tillsammans och skriver ner några standardartiklar hur man faktiskt kan göra.
Från att bygga usercontrols, anropa databas via sqlclient, oledbprovidern, oracleprovidern, skapa en klass som vi använder, sidor som ärver från basklasser och lite sånt. Till slut kommer vi faktiskt ha ett material som vi kan referera till, hjälpa MÅÅÅÅNGA andra.
Det jag pratar om nu är nåt lite extra och exklusivt och kommer ta många timmar. Vi skapar helt enkelt en pdf-fil, eller tar betalt för detta material så får alla som vill betala säg 30 kr, och alla skribenter får lika del av den totala potten. Det är moroten för att skriva.
<b>Obs! (jag bryter tråden här - för ämnet skiftar) - se pellesoft/info</b>Sv: Varför så få som söker ny information?
Sorry!
Jag tror dock "den kunniga gruppen" famlar lite i mörkret för man vet inte ens i vilken ände man skall börja hjälpa till, och hjälpa det vill man - men frågan är hur.
</info>
Pelle, här tycker jag att du har lite fel. Den "kunniga gruppen" vet precis i vilken ände man skall börja hjälpa till. Eftersom .NET är helt nytt mot det man pysslat med tidigare så måste man lära sig från grunden. Det finns inga genvägar och därför dyker länken http://samples.gotdotnet.com/quickstart/ upp titt som tätt för där går man igenom alla grunder man behöver för att komma igång.
Svårigheten med att förklara för de som precis börjat med .NET är att ofta så försöker de göra för mycket på en gång utan att ha lärt sig grunden till det. Man förklarar men eftersom förklaringen innehåller koncept som de inte ens titta på så förstår de inte svaret. Detta leder då till ovanstående länk. De tutorials som finns på den länken, eller en bra nybörjarbok, är nästan att måste om man ska igång med ASP.NET.
Att lära sig ASP.NET är precis som att lära sig ett nytt "vanligt" språk. Om du är bra på engelska så måste du ändå börja från grunden med grammatik och ordförråd om du ska lära dig franska. Men tyvärr så finns missuppfattningen att det bara är att hoppa in i ASP.NET eftersom man redan kan ASP.
De gånger de dyker upp frågor som klart och tydligt uppkommit för att frågeställaren inte lärt sig grunderna så kommer i alla fall jag att fortsätta hänvisa till GotDotNets tutorials. Annars kan "den kunniga gruppen" lika gärna sluta svara på frågor för utan de grunderna förstår man inte svaren.
Att skriva artiklar hit till Pellesoft är en bra idé eftersom många tyvärr har svårt att förstå den stora mängd engelska artiklar som redan finns. Men som sagt, det tar tid. Att ta betalt ca 30 kronor för en artikel lär inte heller gå särskilt bra eftersom om dessa artiklar skall kunna hjälpa någon som precis börjat med ASP.NET så krävs det en väldigt stor mängd artiklar. Kolla på GotDotNet, och där täcks bara grunderna. Hur många vill köpa 300+ artiklar för 30 kronor styck? Att ta betalt för artiklar på nätet kräver att de är något väldigt speciellt och då har man lämnat nybörjarkoncepten bakom sig för längesen.
Nu låter jag väldigt anti men jag tycker att det är väldigt fel att hela tiden ge sken av att ASP.NET är sååå enkelt och allt som behövs nu är några artiklar som visar lite olika koncept. ASP.NET kan vara enkelt om man lär sig grunderna, antingen från en bok, t.ex. ASP.NET Unleashed, eller från de tutorials som finns. Vad boken och tutorials gör är att de börjar från början och stegar igenom allt man behöver veta för att gå vidare. En annan viktig sak som behövs för att ASP.NET ska vara enkelt är ett bra utvecklingsverktyg, helst Visual Studio .NET. Utan ett bra verktyg blir det inte enkelt för enkelheten ligger i verktyget. Dra, släpp, ändra lite inställningar och tjoff så är det klart.
Men så fort man vill göra någonting mer så dyker koncept som OOP upp och då måste man lära sig grunderna i det för att gå vidare. Man måste inse att .NET är ofantligt stort jämfört med ASP och det krävs att man lägger tid på att läsa, göra tråkiga exempel osv. Vinsten i slutänden kan vara enorm även om vägen dit är lång.
Många kanske tycker att jag verkar gnällig i sådana här diskussioner men faktum är att nån måste vara realistisk också och inte bara låta "nybörjarna" lyssna på Microsoft reklamen och tro att det allt är skitenkelt. Allt är skitenkelt när man har LÄRT sig.Sv: Varför så få som söker ny information?
Ett problem jag stöter på varje gång jag ska lära sig något nytt, t ex ASP/VB/COM till ASP.NET, är att det kan vara svårt att formulera frågan. Ibland krävs det viss kompetens inom området för att kunna ställa en fråga som andra kan tolka och svara på. Då tror jag att det är mänskligt att man drar paralleller till något man kan och känner till väl.
Det många här på Pelles som alltid svarar med kodexempel, tips, länkar och motfrågor för att förtydliga frågeställningen. Dessa personer ska ha all uppskattning! Sedan är det några som alltid inleder med något i form av en spydig, idiotförklarande kommentar.Sv: Varför så få som söker ny information?
Kvalitet: http://fredrik.nsquared2.com/viewpost.aspx?PostID=219
Känns mer och mer som ni (som påstår att ni har kunskapen och övriga bara besitter okunskap) är en klubb för inbördes beundran.
Jag är grymt besviken på diskussionen och den riktning den tagit. Vad är tanken. Att söka svar på frågorna eller bara bekräfta era egna förutfattade svar?
Dessutom, att frågan/problemställningen överhuvudtaget existerar, är ett bevis på att .NET (Asp.NET i första hand, det är främst den teknologin jag är mest kritisk till) inte är så bra som ni vill få det att framstå. Glöm inte att ASP när det kom, inte ens var något som teknikerna i Redmond hade tänkt sig att folk i allmänhet skulle känna till än mindre använda. Det var ett verktyg/teknik för internt bruk. Givetvis såg folk potentialen i tekniken och började utveckla för glatta livet. Redmonds ide var istället HTC kontroller och liknande, hur många är det som kommer ihåg vad det var för något idag? Med Asp.NETs webcontrols känns det lite som att Redmond återigen försöker smyga tillbaka dem i elfte timmen. Trots att man misslyckats en gång förut står man handfallna för att folk inte vill ha dem. Då är frågan vem som är okunniga. De som insett att de inte är rätt eller de som försöker tvinga på andra något som de inte är intresserade av. Redmonds ide och vad folk verkligen vill ha, behöver fatiskt inte vara samma sak, eller? Tur att ni som diskuterar här inte styr MS, för faktum är att MS på den punkten alltid varit ganska lyhörda. Tänker på när de insåg att Internet var framtiden och inom loppet av två-tre år hade vänt skutan från att totalt ignorera till att implementera Internet tänk i allt de gjorde. Likadant när dynamiska websiter och asp slog igenom. Återstår att se om de fattar vad folk tycker om Asp.NET.
Första gången det begav sig lyckades Redmond med att förstå folks intresse och önskan, varför ASP tog rejäla kliv i utvecklingen/nyttjandet. Att det hade rejält med brister är en annan fråga. .NET är idag i samma sits, frågan är om Redmond är lika smart idag som de var för 7-8 år sedan. Visst de har tagit fram rent fantastiska verktyg och tekniker, men någonstans på vägen känns det som att de har tappat bort kompassen och gått vilse i pannkakan.
Ytterligare en poäng som visar på att ett problem verkligen existerar är alla gratis seminarierna MS har hållit sen .NET kom för 4 år sedan. Trots att man manglat ut sitt mantra om .NET och dess sk paradigm skifte har folk fortfarande inte fattat grejen. Och ni frågar er varför folk inte fattar. Det har aldrig slagit er att det är grejen det kan vara fel på (inte tekniskt men nyttomässigt)? Att man bagatalliserar frågan till att handla om kunskap är bara löjligt, då man inte har den blekaste om vad jag och många andra har för kunskaper eller vilken potential vi har att förskanska oss de nödvändiga kunskaperna. Jag har inget behov av att förklara på vilken nivå mina kunskaper ligger, vad gäller .NET. Jag förstår tillräckligt av .NET för att inse att det är onödigt komplicerat för de flesta problemställningar jag ställs inför i mitt arbete. Tydligen av ert resonemang och oro över .NET utveckling är jag inte ensam. För en normal funtade människa ter sig således alternativen, som ofta är både billigare, smidigare, effektivare och har ett mer utbrett stöd, allt mer intressanta. Helt i sin ordning om du frågar mig.
Gåtan är inte "varför så få som söker ny information", utan "varför så få söker ny information om .NET". Folk är inte intresserad helt enkelt därför att finns andra områden som intresserar mer än .NET, det man investerar i .NET får man inte igen. Ungefär som att kasta pengar i sjön, hur många brukar ha det som tidsfördriv? Inte jag.
Blir så besviken på människor som tror att de förmer än andra.
PS. Nu är inte jag så enfaldig att jag tror att MS tar tillbaka .NET, utan det är faktiskt framtiden, det inser även jag. Finns en oerhörd potential i det, men att påstå att allt är nytt under solen är så *** så det finns inte. .NET är inget nytt. Det handlar bara om att man "chejpat upp" i fjollträsket som var VB och framförallt VBScript (mha mer stöd för OO, VB.NET och C#), samt att man förenklat det som tidigare var Windows APIet (mha .NET Framework), apiet finns givetvis kvar för den som önskar, men nu har alla övriga ett mänskligt bibliotek att tillgå. Har man itne förstått det är man ute och seglar enligt min åsikt. Men det är klart, jag kan ju fel, eftersom jag besitter okunskap snarare än kunskap enligt vissa.Sv: Varför så få som söker ny information?
Innan vi kommer för långt från ursprungstråden vill jag klargöra motivet till att den överhuvudtaget skapades. Det ställs väldigt många frågor (inte bara då för .NET) på Pellesoft (och andra forum) dagligen där man klart och tydligt ser att folk inte ens har försökt hitta informationen själv. Då Johan och många av oss andra spenderar vår tid i just .NET forumen så hamnade frågan här, men det betyder inte att den inte skulle kunna hamna i precis vilket av de andra forumen som helst.
Ingen har sagt att "vi" besitter enorma kunskaper och alla andra saknar denna, det är inte det som tråden handlar om alls. Det handlar om anledning till att folk väljer att arbeta med något utan att själv söka upp den kunskapen som krävs för att kunna hantera den.
<b>Dessutom, att frågan/problemställningen överhuvudtaget existerar, är ett bevis på att .NET (Asp.NET i första hand, det är främst den teknologin jag är mest kritisk till) inte är så bra som ni vill få det att framstå.</b>
Och du menar på fullaste allvar att detta bara gäller för .NET? Vad är då överhuvutaget anledningen till att vi har andra forum på pellesoft som är minst lika aktiva. Och förden delen så varför finns det hur många forum, webbsidor, mailinglistor etc. för precis varje tänkbart programmeringssrpåk och plattform?
<b>Asp.NETs webcontrols känns det lite som att Redmond återigen försöker smyga tillbaka dem i elfte timmen.</b>
Ursäkta? Kan inte riktigt hänga med din logik här. Du talar om Webcontrols som någon hemligagenda från Microsoft för att de vill att saker skall bli som det var tänk innan ASP kom till världen? Du anser inte att just WebControls är anledningen till att .NET är så pass RAD som det är? Du kan slänga ut en DataGrid, databinda den, göra den editerbar och spara ner ändringa rpå under 50 rader kod. Vad är det som är dålgit med detta? Hur var ASP bättre på detta? Hur är JSP bättre på detta? Hjälp mig förstå varför webcontrol är onda?
<b>Då är frågan vem som är okunniga. De som insett att de inte är rätt eller de som försöker tvinga på andra något som de inte är intresserade av.</b>
Du för du helt plötsligt talan för "folket" och då hoppas jag att du kan styrka dessa påstående? Vem har sagt att ingen vill ha WebControls? Anser du att svårigheterna i paradigmskiftet från ASP till ASP.NET är ett tecken på att folk inte vill ha dessa saker? Anser du då också att eventuella problem folk kan ha att gå från VB6 till VC++ innebär att folk inte vill ha sakerna som C++ har att erbjuda. Fråga kvarstår omavsett vilken teknologi du kommer ifrån och flyttar till.
<b>Tänker på när de insåg att Internet var framtiden och inom loppet av två-tre år hade vänt skutan från att totalt ignorera till att implementera Internet tänk i allt de gjorde.</b>
För det första så vad har det med saken att göra? Att ett företag, oavsett vilket, tar ett affärsstrategistbeslut har väl knappast med saken att göra? Om du nu tvungen skall föra upp denna, något mallplacerade åsikt, så kan jag tillägga att jag tycker att MS lyckades snappa upp potentialen för Internet och bygga in det i sin verksamhet. Precis som vilket annat företag gör - förutspå trender och bli ledande inom dem.
<b>Visst de har tagit fram rent fantastiska verktyg och tekniker, men någonstans på vägen känns det som att de har tappat bort kompassen och gått vilse i pannkakan.</b>
Här får du hemskt gärna <b>sakligt</b> argumentera vad du menar. Du får ursäkta mig, men du är ganska snabb på att kasta paj utan att motivera varför. På något sätt har du fått ditt inlägg att inte handla om varför folk har svårt att samla kunskap själv (för de söker den i form av svar här, vilket betyder att det använder just .net som du verkar tro att folk är skeptiska mot) till att folk inte alls vill ha .net utan att MS lurar det på folk avsett vad de tycker.
<b>Ytterligare en poäng som visar på att ett problem verkligen existerar är alla gratis seminarierna MS har hållit sen .NET kom för 4 år sedan. Trots att man manglat ut sitt mantra om .NET och dess sk paradigm skifte har folk fortfarande inte fattat grejen.</b>
Har du överhuvutaget läst tidigare inlägg i tråden? Tror du att alla bara skulle vakna upp en dag och säga "nu använder vi .net istället"? Skiftet pågår och kommer ta långtid. Först med Longhorn och WinFX kommer det finnas en tillräckligt stabil bas att stå på. Varför finns t.ex Fortran, ADA, Smalltalk, CORBA, DCOM mm kvar? Läs mitt tidigare inlägg så ska du se en del av anledningarna. Förändringar tar tid. Det är väl inte konstigt att man kör seminarium när det konstant tillkommer mer folk som utnyttjar .net?
Med ditt resonnemang så skulle alla som var intresserade gått på seminariumen det första åren, för sen har tåget gått.
<b>Att man bagatalliserar frågan till att handla om kunskap är bara löjligt, då man inte har den blekaste om vad jag och många andra har för kunskaper eller vilken potential vi har att förskanska oss de nödvändiga kunskaperna.</b>
Trams - att svara på frågor här, och på andra ställen, dagligen så får man en ganska bra uppfattning om vad folk ligger på för kunskapsnivå inom det område de ställer frågor. Så på vilket sätt är det då fel att fokusera frågan på kunskap och viljen till att sktivet söka upp den?
<b>Jag förstår tillräckligt av .NET för att inse att det är onödigt komplicerat för de flesta problemställningar jag ställs inför i mitt arbete.</b>
Hehe den var faktiskt rolig. Hobil INGEN har tvingat dig att välja .NET. Det handla rom rätt verktyg för rätt arbete och så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Ska vi generalisera det till ASP & ASP.NET så är det så att folk går från det första till det andra i tro om att det är ungefär samma skillnader som mellan ASP2 och ASP3. Troligen så bidrar namnet till en väldigt stor del av förvirringen. Man att sägag att det är onödigt komplicerat tycker jag är konstigt.
Du väljer själv hur avancerade funktioner i .net som du vill använda. Saken är bara att man när man går ifrån drag&drop programmeringen som .net erbjuder och behöver anpassa saker efter egna behov, så är det INTE ovanligt att man befinner sig i just den situationen som Johan tar upp i det första inlägget.
<b>Tydligen av ert resonemang och oro över .NET utveckling är jag inte ensam</b>
Var har någon sakt något om oro över utvecklingen för .net? Ännu en gång har du styrt in fokus på något helt annat och troligen läst lite mellan raderna med egen tolkning. Vad du än säger så är det <b>konstaterat</b> att folk använder .net annars hade det inte trillat in mängder av frågor här och på andra ställen dagligen.
<b>För en normal funtade människa ter sig således alternativen, som ofta är både billigare, smidigare, effektivare och har ett mer utbrett stöd, allt mer intressanta. Helt i sin ordning om du frågar mig.</b>
Japp billigare än gratis hade jag också valt? Kom igen nu Hobil, du vet att .NET är gratis ..precis som java och c++ är gratis. Men för att kunna arbeta professionellt med det krävs bra verktuyg och de kostar OAVSETT plattform och språk.
<b>Gåtan är inte "varför så få som söker ny information", utan "varför så få söker ny information om .NET". Folk är inte intresserad helt enkelt därför att finns andra områden som intresserar mer än .NET, det man investerar i .NET får man inte igen. Ungefär som att kasta pengar i sjön, hur många brukar ha det som tidsfördriv? Inte jag.</b>
Varför diskuterar du överhuvudtaget andra miljöer? Ingen har sagt att .NET är det enda alternativet, däremot är det sagt att när man väl valt att använda .net så var tar det stopp med att akumulera information på eget bevåg. Läs igenom första inlägget igen så vi snackar om samma saker =/
<b>Finns en oerhörd potential i det, men att påstå att allt är nytt under solen är så *** så det finns inte. .NET är inget nytt.</b>
Ingen som påstått detta - bara att det är ett helt nytt TÄNKANDE från de som kommer från t.ex VB och ASP bakgrund.
<b>Det handlar bara om att man "chejpat upp" i fjollträsket som var VB och framförallt VBScript (mha mer stöd för OO, VB.NET och C#), samt att man förenklat det som tidigare var Windows APIet (mha .NET Framework), apiet finns givetvis kvar för den som önskar, men nu har alla övriga ett mänskligt bibliotek att tillgå. Har man itne förstått det är man ute och seglar enligt min åsikt.</b>
Nu blir jag riktigt skeptisk till att du har läst tråden överhuvudtaget? Det är just detta vi har försöt att säga. Man har infört nya saker så som OOP, BFC mm och pågrund av detta kan man INTE flytta över från t.ex VB & ASP till .NET och tro att man kan köra vida i gamla språk, utan man måste söka upp kunskap om den teknik man skall använda innan man kan använda den.
<b>Men det är klart, jag kan ju fel, eftersom jag besitter okunskap snarare än kunskap enligt vissa.</b>
Jag har tidigare sagt att det tyder på bristande kunskap och erfarenhet. Min åsikt kvarstå, men jag vill gärna att du hjälper mig att ändra den bilden av dig genom sakligargumentation om det som diskuetras och inte en massa spinoff om microsoft och utan att föra talan för "folket" för det är ömöjligt att göra. Däremot välkommnar jag egna reflektioner om de är grundade i fakta och inte i spekulationer.Sv: Varför så få som söker ny information?
Nu vill jag komma in, startade ju dock tråden :-)
När internet främst web tog fart började krav komma in, man såg begränsningar i det som då fanns, Html och Javascript. Man eftersökte ett effektivare sätt att sköta dynamiken på sidan vilket ledde till bla ASP. När ASP kom var internet rätt nytt och man kände inte till allt användarna ville göra, men kände heller inte till alla problem eller brister som skulle kunna dyka upp. Jag satt själv med ASP och kodade mer o mer åt det håll .Net är i dag, fast försökte göra detta med hjälp av ASP då .Net inte kom. Ex strukturera all submitknappar på ett ställe så jag kunde mer funktionsbasera och styra vilken knapp jag tryckte på. Så som vb6 win32 app kunde göra. Allt var dock inte möjligt, även MS isåg att något måste göras. Java fick en kraftig uppsving för att de låg före io m OO och att folk faktiskt förstod utveckling bättre när de började koda Object orienterat, det ligger mer nära våra hjärtan än funktionsorientering, dock kan steget dit verka lite knöligt men vill man nåt ett mål får man ju gå över alla kullarna oxå.
MS insåg att något måste göras, dels pga att deras språk inte var OO samt att man gång på gång försökte göra saker med ASP som egentligen inte gick eller gick men krävde en massa tid och pengar.
.Net kom som och jag blev överförtjust, nu kunde jag bygga som jag alltid försökt göra med vanliga ASP och med COM/COM+. För mig var inte .Net något lull lull utan nått som föll i mina ramar hur jag byggde ASP lösningarna mot slutet av ASP3 tiden.
Även de stora gestalterna inom design mönster och arkitektur hurrar eller rättaresagt ger .Net en ett stort Grattis, de gillar det. Fler och fler intresserar soig för att skriva böcker om C# etc... ASP .Net har fått ett effektivare sätt för framtagandet av applikationer. Med enklare styrning och ökad kontroll samt minimerad kod. Jag har lite svårt att se detta som ett problem när jag själv innan .Net såg ASP med all kod som ett ottroligt problem. Och inte minst hur andra la in include filer efter include filer för att på nått sätt försöka åstadkomma modularitet och transparans mellan funktioner och ett sätt att få fram något mer återanvändbart byggsätt.
Jag kan förstå att gå från ett funktions scriptat tankesätt till ett objekt Orienterat tankesätt kan skapa komplikationer, det kan kännas konstigt, ovant etc... men tänk på allt handlar egentligen om grundliga syntax och byggklossar som man tar fram med dessa syntax.
Jag brukar säga till kompisar och bekanta att de skall _glömma_ allt de kan om struktur eller hur de byggde i vanliga ASP när de går över till ASP .Net. behåll informationen om vad man kan göra inte tekniskt utan model aktigt. Man kan gå mot db. (hur skit i det.) man kan läsa filer från hd (hur skit i det oxå.) Man kan trycka på knappat och få saker att hända... ta med sånt... Sedan grundar man genom Quick Starten som faktiskt är en bra start för att få lite koll på hur man löser dessa saker jag nämde ovan... När man experimenterat lite (vilket alltid behövs) börjar man greppa hur det skall struktureras. Sedan är det att ta till nästa steg, läsa någon bra introduktionsbok om ASP .Net samt det språk man vill nyttja. Att läsa en bok ca 10-20 sidor/dagen är inte så svårt faktiskt, det kan man göra innan man gå o nanar :-)
MS Seminarier går inte ut på att utbilda utan att ge ett hum hur det hela ser ut. De vill få med så mkt som möjligt för att täcka en bred publik. Sedan är det upp till dig som utvecklare att notera det man kan göra och söka mer information och experimentera med det som verkade intressant. Det är så man lär sig, du kan inte lära vbia robot inlärning att någon visar och du själv inte får känna på dynamiken... man kan faktiskt bygga på flera olika sätt. och ju mer man testar och experimenterar ju lättare blir det att läsa av de "Mystiska fel" som kan dyka upp.
MS har vart ute på roadshows där man får testa att programmera där de försökt svara på så många frågor som möjligt, varför inte hoppa på en sådan dag?
Sedan blir jag faktiskt lite lite besviken när du antyder att vi är mer eller mindre diviga oödmjuka utvecklare som vill trycka ner andra... Så är det inte alls. Men ibland måste man kanske säga ifrån lite när man ser att frågorna är helt ur kontroll. Lite mer kött på benen skadar inte... Man kan lixom inte bara komma o be en skriva kod åt en annan och sedan skiter denna i att undra eller förstå varför man gjorde som man gjorde. Utveckling handlar inte om att skriva av färdiga program som står i en bok, det handlar om att förstå det man skriver och själv kunna söka informativ information. Annars blir man fast i det onda att man blir beroende av andra hela tiden och klarar sig inte på egen hand... Vi arbetar hårt för att lära ut och öka detta intresse. Tro oss vi har lagt ner mkt tid och energi... vi gör det än. Ett nytt projekt är på gång som jag inkl några andra pysslat med i en längre tid nu som förhoppningsvis skall hjälpa till med att öka intresset att lära sig... Mer kan jag inte säga tyvärr. men det kommer mer info i framtiden.
Men ett tips. SKIT i ASP lär dig ASP .Net och något språk så som C# jag lovar så fort du får koll på det kommer du skratta åt allt du sa om ASP. Att sitta med ASP idag är som att att sitta med en svartvit tv, man kommer inte så långt längre. Kvalitén, priser, prestanda, utv-tid allt detta är en evig plåga för vanliga ASP och idag är tid pengar så man måste effektivisera sig för att kunna överleva. Även du måste effektiviseras för att kunna överleva. om 5 år är ASP troligen en fis i rymden. ASP .Net kanske är nått helt annat etc... Kanske Language Orienterad Programmering slått genom då... http://www.nsquared2.net/johan/viewpost.aspx?PostID=136&showfeedback=true
"Det var bara en sak som slog mig. Jag tror man får leva med att det ställs frågor i forum av det här slaget. Enligt min mening är det till viss del forumets syfte. "
- Sant, forumets syfte är att få hjälp eller svar på frågor, men även att lära sig nått på köpet.
Ex skall man verkligen behöva svara på en o samma frgåa tusen ggr? Hur går jag mot en databas? Man blir rätt trött på att ha svarat tusen ggr på frågan. Och att söka i forumet efter en sådan fråga är ju inte så jobbigt. Ibland kan man söka info innan man tar fram en fråga. När man sökt och känner, skit jag hiottar inget svar vet inte vad jag skall söka på då kan man ju fråga om hjälp. Men många tar lata vägen och tar forumen med en gång. Det är deras val, men vi försöker faktiskt hjälpa till att få ett ökat intresse att själva söka information, på så vis lär de sig även mera då de får en mer kvalitétstänkande tillväga gång. Om det är så att det ibland hänvisas till google eller till andra artiklar är dett för att någon redan gett svaret där och det är rätt onödigt att hela tiden skriva om hjulet eller hur? Det skrivs böcker för att man inte kan svara tusen ggr på samma fråga då hänvisar man till dessa böcker när man vet att svaret finns där.
"Det många här på Pelles som alltid svarar med kodexempel, tips, länkar och motfrågor för att förtydliga frågeställningen. Dessa personer ska ha all uppskattning! Sedan är det några som alltid inleder med något i form av en spydig, idiotförklarande kommentar. "
- Jag vet inte om jag räknas som den som vissa anser icke ödmjuk eller den som hela tidne slänger in länkar o säger åt folk att de är dumma i huvudet. Men om det skulle vara så, så är det ju lite trist, då vi precis som många vet kämpar för att lära er andra att bli bättre inte tvärt om. Ibland behöver man en liten spark för att kicka igång nyfikenheten eller villjan att visas JAG kan allt... Dock brukar jag så gott det går ge konstruktiv kritik och även ge en förklaring hur de kan gå tillväga för att få svar och även ge lite tips om tankar och idéer för att vidareutveckla sig. Och det hoppas jag är uppskattande. Jag av många som svarar gör det inte för att VISA haha vi är bäst f*n vad kassa alla andra är... MUHAHHAAH...
Utan snarare vill vi hjälpa till. Det är som jag brukar säga, Att skriva en bok gör inte skribenten vis det är att kunna diskutera det man skrivit som bevisar ens vishet. Samma här, att skriva en kodsnutt och ge bort den utan att diskutera runt det man gjorde gör inte utvecklaren visare snarare tvärtom. Konstruktiv kritik är även nått _man_ måste kunna ta när man kör utveckling då man oftast har ett ansvar mot slutkund. Samma med bilkörning. En bilskolelärare kan oxå ryta till eller sätta en på plats för att han/hon inser att nu får du ta tag i detta, man kan inte bara tro att allt löser sig av sig självt.
Jag la in denna tråden, för att JAG och många vill veta vad alla anser... för att skapa ett större förstående hur vi kan hjälpa till. När jag säger vi menar jag inte JAG, Patrik, Andreas o min bror utan alla det som hjälper till med svar. Vi känner att _VI_ måste få veta varför det är så lågt intresse att ta till en bok, eller att ta till andra hjälpmedel före ett forum. Detta för att vi enklare skall kunna skriva mer informativa svar, att kunna få ner alla dubbelfrågor, att kunna ta fram artiklar som kan ge svar på sånt som känns klurigt... Inte för att trycka ner någon... Det vill vi absolut inte... Även om viss kritik negativ som possitiv kan uppfattas så...
Nä men allvarligt, det är småtrist med inlägg som:
"Hej, jag behvöer en kod som kan läsa en fil, gå igenom alla rader och sen spara dem till en databas. Kan någon hjälpa mig med en sådan kod?"
Kan säga att på mitt, "diviga", maner så svarar jag inte ens på sådana frågor, eller jo ibland skickar jag länkar till Quickstart eller ngn kurs ;)Sv: Varför så få som söker ny information?
KFIB, definitivt!
</info>
Trams! Det enda du bevisar med en sådan kommentar är att du är så fast i dina förutfattade meningar att du inte ens tar dig tid att läsa alla inlägg i den här tråden.Sv: Varför så få som söker ny information?
Och det enda man kan göra är ROTFLMAO.Sv: Varför så få som söker ny information?
Jag skall köpa en dresserad apa som svarar på inlägg :) hahahaha
Med det vill jag ha sagt:
LÄGG AV! Ingen blir gladare av detta. Herr H. har sin egen uppfattning om gratis, bra och enkelt. Andra har en annan uppfattning om dessa saker (inte en utan var sin) det är ingenting som kommer lösas med mindre än att vi skjuter alla med avvikande åsikt (har inte det prövats av nån?)
Nu hjälper vi dem som vill ha hjälp. Hur? Genom att på pedagogiskt bästa sätt visa en väg till ett tänkesätt för problemlösning, inte genom att ge dem färdig kod. Till det har man sin dresserade apa...
/lätt trött micke
Johan: Bra initiativ med tråden. Verkar vara lite lätt känslig fråga bara...Sv: Varför så få som söker ny information?
Lägg ner Patrik, eller har du svårt att andra har åsikter, även om de inte är rätt eller i paritet med dina egna?Sv: Varför så få som söker ny information?
Du har dina förutfattade meningar och skiter i när vi andra försöker förklara saker och ting.
Du säger ju till och med emot dig själv ibland.
Du får ha precis vilka åsikter som helst men när du presenterar dom offentligt så får du räkna med att bli ifrågasatt. Eller är det kanske du som har svårt att acceptera att andra har andra åsikter än du?Sv: Varför så få som söker ny information?
Jag tror vi är rätt klara med den här tråden, den har redan spårat ut. Syftet var att få svar på de frågor jag ställde, visst är det intressant med en kring diskussion, men färre ger svar då. :-(
Jag vill bara säga att ingen av oss som svarar ofta som Vissa anser DIVIA eller vi är bäst ni är semst är här för att säga åt er ATT ni är dåliga. Vi svarar för vi vet att vi kan ge ett svar. Vi försöker så gott det går att släcka så många frågor som möjligt och även då länka till andra sidor för att vi vet att det finns ett bra svar där. Detta gör vi inte för att JÄVLAS. Ibland kan en känga komma flygande då man kan tycka, att frågan är av sådan nivå att man undrar om personen nyttjar forumet som instruktionsbok för att bygga program. Vår hjälp blir då att försöka på nått sätt förklara att man ibland (även om det kan svida lite att höra det) bör ha lite mer på benen innan man sätter sig och börjar koda nått som en slutanvändare ev skall nyttja. Kvalité och säkerhet är viktigt och att bygga system kräver mer än bara raka tekniska svar, jag kan säga du bör läsa mera och skaffa mer kunskaper, inte för att säga FAN vad kass du är, utan ge råd för att öka kunskapen och bli duktigare. Så som man själv fått göra och många andra.
Om någon frågar. Hur går jag mot databas kan någon ge mig kod. Vad skall man ge för svar då? Ge dem kod som de inte förstår men bara de kan gå mot en db? Ge dem tips att plugga på mer för att man bör känna till en rad saker ang just databas access? För i en sådan fråga ingår en rad saker som man faktiskt bör känna till. Säkerhet, hur man bygger sina frågor säkert, hur man på ett bra sätt sparar sin connection sträng vad de olika klasserna gör och vad de har för uppgift. Jag önskade jag kunde ge svar på dessa frågor varje gång de dyker upp, men det finns böcker för att slippa svara på allt detta flera gånger om. Det finns även svar på alla slags nybörjar frågor i forumet redan idag. Varför slarvas det? Varför söker man inte först och sedan frågar? Det är att tänka kvalitétsmässigt något vi måste lära oss att göra... Och det handlar inte om att man är kass för att man inte gör det, har själv vart där, och jag var glad när folk gav mig länkar och sa åt mig, hörre du... lite mer kött på benen behöver du allt.
Syftet med denna tråd är som jag tidigare sagt, att skapa mer förståelse över hur vi skall hjälpa er som vill ha svar ännu mer. Och förstå varför det kan finnas en viss lathet att söka info först och sedan fråga för att enklare kunna hjälpa er att få motivation till att söka info innan niu frågar om den.
1... Varför tror så många att ASP .Net är ASP eller om man kan ASP kan man ASP .Net?
(Vem är det som säger detta till er?)
</code>
På den här frågan skulle jag abra vilja ge svaret att jag tror inte det är några som säger så, lyssna på namnet : ASP <=> ASP.NET.. Många tror nog att det är samma bara därför, sedan läser man om ASP.NET VBScript.. hur många av er har inte börjat en ASP Sida med <% @Language="VBScript" %>
Det är nog där det ligger.. det var i alla fall så jag tyckte innan jag kom igång med det.
<code>
2... Vad är det som hindrar er från att lära nytt inom de nya platformarna? För jag antar att
alla som utvecklar system även har ett brinnande intresse att lära nytt?
</code>
Det som hindrar mig är att det tar tid att börja om, jag sitter mycket lite med .NET just nu men vet att jag kommer inte att kunna komma ifrån det längre eftersom i detta kan man göra funktioner på ett annat sätt som jag vill åt. Problemet för mig är dock att jag jobbar på ett företag som har 23 egna registrerade domäner samt ett antal kunder och är ännu så länge ensam ansvarig för utvecklingen.
Att anställa en person som utvecklar .Net är för mig inte bra eftersom jag då inte kan vara den form av stöd som jag måste vara i den position jag har...
Dock kan jag anställe en person som står som ansvarig för detta, men då är vi genast inne på frågorna "Lön efter position" vilket betyder en hel del mer pengar än "Vanlig anställd" (Inte att förakta dessade är de viktigaste jag har).
<code>
3... Vad kan vi som svarar (eller försöker) svara aktivt på era frågor hjälpa er med för att få
upp nyfikenheten att söka information själva? Och där vi på nått sätt ökar ert intresse att
ta till böcker eller artiklar på nätet för att få bredare kunskaper om det ny håller på med?
</code>
Eftersom jag själv svarar mycket på frågor om Just ASP så kan jag bara återgå till de svar jag ofta vill ge (Men när man inte känner till personens kunskaper kan det vara svårt... )
Men de jag haft diskussioner med tidigare talar jag gärna inte om svaret för, utan försöker få dem att tänka i "ASP Logik", dvs. skriver var de ska börja leta och vad de ska fundera över.
Det är den typen av svar jag vill ha med eftersom jag annars inte kommer att kunna lära mig det jag behöver lära mig.
Jag kan redan nu säga att mina kunskaper inom .Net är tyvärr väldigt små, men har ett stort intresse att lära mig och hoppas på att ingen av mina kommande frågor anses som för dumma och att svaren inte ges utan att de får mig att tänka, det är oftast bara en knuff i rätt vinkel man behöver, inte svaret... Sv: Varför så få som söker ny information?
"Vem är det som säger detta till er?"
Det är ett flertal som tänker ASP när de bygger i ASP .Net samt som även påpekat att ASP .Net är som ASP i detta forum men även en del andra...
Jag håller med i mycket av det du skriver. När jag tidigare deltog i arbetet, på ett företag jag var anställd hos, med t ex rekrytering och hade ett visst ansvar för utvecklarna tyckte jag som du. Missförstå mig inte, jag håller med dig om att utvecklare bör kunna söka information på egen hand. Det kan vara böcker, online-hjälp, via google eller forum. Man kan även fråga kollegor eller kompisar.
Det är helt suveränt att så många duktiga utvecklare delar med sig av sin kunskap i t ex ett forum som detta. Ett billigare och mer effektivt sätt att söka information känner jag inte till. Jag kan förstå att att frågor kring DBConn med mera blir, efter femtioelva gånger, rätt jobbiga att svara på men att då bara slänga upp en länk eller ett kodexempel är trevligare än att vara spydig. De som svarar trevligt vet vilka de är och det är trots allt de allra flesta.
Jag har en del funderingar kring dina tre frågor men jag ber att få återkomma för nu är dags för kaffeskola. Nu ska man lära sig att göra kaffe i olika varianter. Hoppas inte det blir Java bara ;-)Sv: Varför så få som söker ny information?
"Jag har en del funderingar kring dina tre frågor men jag ber att få återkomma för nu är dags för kaffeskola. Nu ska man lära sig att göra kaffe i olika varianter. Hoppas inte det blir Java bara ;-) "
Hehe, den var kul. Java Beans ;-)Sv: Varför så få som söker ny information?
Håller med dig fullständigt
Detta är guldgruvan för oss...Sv: Varför så få som söker ny information?
De gratis-seminarier som jag är delvis ansvarig för att planera och leverera är en stor möjlighet för oss att ge tips och tricks samtidigt som vi träffar er utvecklare för att höra vad ni tycker och på det sättet anpassa oss. På dessa seminarier finns inte tid eller utrymme försöker vi samtidigt som vi belyser rekommendationer och riktlinjer passa på att ge en tidig introduktion till kommande tekniker, det går väldigt fort i utvecklingen nämligen.
Jag har aldrig tänkt på våra seminarier som ett bevis för att plattformen skulle vara onödigt komplicerad, det lät lite långsökt tycker jag. Det vore intressant att veta, men antagligen omöjligt att undersöka hur många av Pellesofts besökare som någon gång har varit på något av våra seminarier och vad de naturligtvis tycker om dessa.
Jag är öppen för alla förslag på förbättringar som ni tycker att vi ska göra, vi har exempelvis anpassat oss inför den senaste turen genom att hålla både introducerande och mer djupdykande seminarier, samtidigt som vi har försökt att nå flera städer så att ni ska slippa resa till oss. Men jag är beredd att göra ytterligare förändringar om jag får konstruktiv kritik och förslag!
Mvh
Johan Lindfors, johanl@microsoft.comSv: Varför så få som söker ny information?
Konstruktiv kritik på detta var ett det var fler seminarier samma dag och det skulle bland annat vara om utveckling av affärsystem i .Net.
Jag nappade på .Net utveckling och for dit, började dagen med en genomgång snarare än ett seminare om Office 2003, där fokus lades på Outlook och förbättringar i detta.
Denna genomgång skedde av en dam som med sin pekpinne vevade runt på en bild om kommande outlook och talade om hur det fungerade. Efter 10 minuter hade en tredjedel gått ut och rökte istället för det var ingen som hann med, Tanken var god, men tiden tillät inte.
.Net seminariet var spännade, inte en lösning, inte en kodsnutt presenterades, däremot satt en kille och talade om hur duktigt hans företag varit som lyckades genmföra sin order.
Tyvärr även där, när jag efter slutet gick fram för att tala lite med honom fick jag till svar att det var inte han som var programmerare, utan bara säljansvarig eller nåt sådant..
Det är lite trist eftersom jag tyckte att hela den dagen kunde jag istället tillbringat i ett forum och lärt mig mer.
Kankse var en engångsföreteelse eller at jag bara hade otur, jag har faktiskt varit på MS under bättre omständigheter så inte att förglömma.
Vad jag skulle vilja se är inte...
Välkomna till detta seminarium, ni som programmerar ASP kanske känner igen detta och omman gäör så händer det...
Jag vill se...
"Hej på er idioter, ni som programmerat förut kan glömma allt ni kan för nu ska vi börja om.."
Jag vill inte höra hur lätt det är, vissa saker hajjar jag, andra inte, vissa saker som jag förstår förstår kanske inte andra..
Vad jag menar med detta är att prata inte om hur lätt det är att lära sig, gå in och visa lite hur det fungerar, och låt folk bilda en egen uppfattning.
Själv bryr jag mig inte om hur VS.Net är uppbyggt, bara det fungerar ;-)