Hej, Då min förra tråd spårade ur gör jag ett nytt försök. Ni kan väl försöka att INTE ifråga sätta de som svarar på frågorna så är ni snälla? Dessa svar kan vi vid senare tillfälle summera till intressanta punkter och ta upp en ny diskussion senare. ok. Jag vill helst få ett färdigt kodexempel som funkar - länk eller i svaret. Micke... Om vi tittar vidare... vad skulle behövas för literatur för att ni skulle kunna tänka er att sätta er ner med den. Med literatur menar jag inte enbart böcker, utan även artiklar. <code> <b>(c) måste det finnas kod som går att köra, eller funkar en demo kodsnutt bra om den kommenteras?</b> Jag vill ha ett chip jag kan plugga in i bakhuvudet. Det jag saknar är något som rensar skallen på en, då i alla fall jag är kvar i det gamla asp/vb tänket. <b>Om någon sätter käppar i hjulet för er vem? arbetsgivaren?</b> <info> Grejen, tror jag, är väl att väldigt många tvingas till ad-hoc lösningar, dvs MONO (go-mono.com) är gratis; .NET för Linux Jag tycker personligen att jag har ett bra grepp om .NET och använder forum i de fall jag verkligen gått bet. Nu har jag jobbat med .NET så pass länge att jag drar allt färre paralleller till ASP men gjorde det ofta i början. Inte bara i forum utan även för mig själv när jag skulle lösa ett problem i .NET som jag gjort tusen gånger i ASP. Apache... antog jag... Men funkar inte Cassini (gratis på asp.net) på XP Home? Hepp! Starta en ny tråd om ni vill snacka sånt så vi kan hålla denna tråden ren för diskussion kring ursprungsfrågan =) Ute i vårt land finns en uppsjö av asp-kunniga, utan att dom(<b>inkl. mig själv</b>) kan någon som helst programering.Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Så:
Somliga inte alla tycker att .Net är knöligt, eller det kan vara lite svårt att greppa det hela. Andra får inget 100% grepp om ASP .Net etc... Vissa är mer nyfikna på tekniska svar än få veta varför de gör som de gör. Somliga går till forumet och ställer en fråga med en gång utan att ev söka lite info på egen hand i forumet eller andra källor etc...
Somliga gillar svar där de inte får direkt svaret men idikation på hur de ev kan tänka för att nå ett svar och på så vis öka sina kunskaper. (detta är mitt tillväga sätt och har fått många goda feedbacks pga detta, men från andra icke lika god feedback.)
SÅ vad jag vill veta är...
Vad är det som minskar eller kan öka eran motivation att lära mer? Vart känner ni att bristerna finns? Om någon sätter käppar i hjulet för er vem? arbetsgivaren? Den info som ni når är det för svår eller för lätt? Jag vill veta hur ni vill lära er, vad ni vill lära er, vilken nivå ni vill lära er på samt hur man ev skall öka intresset där ni själva även kan leta information innan frågan ställs här. Här gäller yttrandefrihet så ös på bara.
Syftet är att vi vill kunna öka kvalitén i våra svar, veta hur vi ev skall svara för att öka intresset att lära mer samt ev få fram en grund för roliga artikelserier. Även MS kan får nytta av era svar för framtida seminarier och roadshows. Så ös på, var inte blyga...
Mvh Vi som fösöker svara så gott det går. Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Jag vill INTE få _min_ kod klar och körbar, för jag vill anpassa och analysera exemplet så jag fattar hur man gör.
Jag vill få ENKLA exempel med två-tre kolumner i dataset - ett par knappar. Inte färdiga program.
/mickeSv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Jag håller med..
dock vill jag hellre ha förklaringar till hur man kommer igång och hur man läser ut koden, inte bara
<code>
'Gör så här typ
...koden...
</code>
Oavsett om den fungerar eller bara är ett exempel så vill jag veta hur svararen har tänkt när de fick fram exemplet, ex.
Om du tittar på felmeddelandet så ser du att du har felet på rad 120, det behöver nödvändigtvis inte vara där eftersom den raden startar ett kommado som ligger på din rad 118..
osv.
På så sätt lär man sig att hitta fel själv sedan...Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
(a) ni med asp bakgrund - vill ni har en "så gjorde ni innan, så här gör ni nu" bok?
(b) ska material vara på svenska? Är engelskan ett problem?
(c) måste det finnas kod som går att köra, eller funkar en demo kodsnutt bra om den kommenteras?
(x) fyll på själv =)Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
(a) ni med asp bakgrund - vill ni har en "så gjorde ni innan, så här gör ni nu" bok?
</code>
Ja, om man kan dra lite parallerer mellan koden, text Response.Write Funkar...
<code>
(b) ska material vara på svenska? Är engelskan ett problem?
</code>
Personligen anser jag att det inte är någon större skillnad men visst finns det personer som behöver svenskan,,,
<code>
(c) måste det finnas kod som går att köra, eller funkar en demo kodsnutt bra om den kommenteras?
</code>
Demosnutt funkar nästan bättre om den är bra kommenterad...
Framförallt skulle jag vilja ha litteratur webbaserat, som en del av KB tex.
Detta för att även de som inte är helt nybörjare ska kunna söka efter vissa avsnitt för att komma på hur det var man gjorde ;-)Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Jag tycker det är ett plus om det finns ett körbart exempel, ofta vill man modifiera lite och se om det fungerar som man tänkt och då är det lättare om det finns något färdigt att utgå ifrån. Men det är ju ren lathet, exemplet i sig blir ju inte bättre för att det är körbart.
/JohanSv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Sen så tappar i alla fall jag motivationen till att lära mig något nytt om jag idiotförklaras när jag ställer en fråga. Har tyvärr märkt den tendensen i de andra forumena, detta gör att man drar sig för att ställa frågor.
Sen tror jag att Engelskan kan vara ett problem, inte alla som är så haja på teknisk Engelska.
Att jag inte kodar .net beror mest på bristande motivation just nu.
//Anna-KarinSv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
För min del är det Microsoft som har satt käppar i hjulet. De har ju satt stopp för IIS i Windows XP Home... Jag vet att det finns något "hack" att ta till, men jag vill inte pröva det på den här datorn. Ännu hellre hade jag förstås sett en fri/öppen/libre/... modul till Apache.
Sedan har jag inte förstått vad jag tjänar på att lära mig .Net i stället för PHP.Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
om jag idiotförklaras när jag ställer en fråga
</info>
Det är flera som sagt liknande saker och jag är nyfiken på vad som sagts som tolkats som en idiotförklaring.
Någon som har lite länkar till trådar där sådant skett?Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
- Chefen: "Lös det här problemet NU, det MÅSTE vara klart nästa tisd. Bry dig inte om något annat just nu"..
- Nisse utv: "OK men jag tänkte porta till .Net först, eftersom då blir det mycket enklare att bygga det där XML-gränssnitet! Vi tjänar på det i längden! Det tar bara 200 timmar".
- Chefen: "ekksemell va? Ha ha.. nä nä, glöm det!", det finns bara pengar till 25 timmar".
Money talks, bullshit walks... (läs: refactoring, objektorienterad analys o design, designpatterns etc betraktas kanske som "bullshit" av säljare/chefer som har pengar och makt men ingen systemutvecklingskompetens)Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Idén "Så gjordes det i ASP, i .NET blir det så här" tror jag är bra för nybörjare. En förutsättning är iof att man har kännedom om ASP.
Vad som sätter käppar i hjulen? Det är nog många saker men för mig var det framför allt att jag kände att det man kunde göra med händerna bakom ryggen tidigare tog så lång tid i .NET. Efter en tid svängde det och nu är det tvärtom. Håller nu på mycket med .NET 2 och känner lite samma sak. Det enda som gäller är att hålla ut.
Något som jag skulle uppskatta var om man kunde dela upp t ex ASP.NET forumet i t ex "Börja med ASP.NET" och "Avancerat". I "Börja med ASP.NET" tror jag att man bör breda ut texten i svaren något, ge fler fungerande exempel.
I vissa fall har jag sett att de som svarar på frågor gör det med att ställa motfrågor, t ex "Vad det du egentligen vill göra?". Jag tror att det är helt rätt väg i vissa fall. Att försöka få frågeställaren att börja fundera, lyfta blicken och bolla problemet med andra kan vara till lika stor hjälp som att få en kodsnutt. Ibland kommer jag själv på svaret bara genom att ställa frågan till någon.
En sak som jag inte tror på är när de som besitter kunskap ska visa sig på styva linan. "Jaså, du löste problemet på fem rader kod. Jag kan göra det på en rad helt oläsbar kod. Fräckt va?" Att hålla svaren enkla, rena och läsbara tror jag är viktigt.
Det var några av mina högst personliga funderingar.Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
mono finns för windows oxå, men då kan man ju lika gärna köra MS Framework...
Sv: Nytt försök!!! hur vill ni lära er .Net...?
Asp är ju väldigt enkelt att lära sig och små enkla saker som gärstböcker, forum, löpsedlar osv klarar ju dom allra flesta av.
Med .Net blir ju allt mycket svårare o bökigare, tycker nog i alla fall dom som inte kan programmera. Däremot dom som kan programmera tycker .Net är fantastiskt.(lätt också kanske)
Helt plötsligt måste man kunna så mycket mer för att göra sin hemsida och detta tror jag inte alla är intresserade av. Nu var det inte lika enkelt längre. Det är inte bara att snickra ihop lite html, sno någon käck asp-funktion från nätet o köra.
Har man inte programeringsintresset, men ändå vill ha en hemsida med lite funktionalitet, fortsätter man nog gärna på "gamla" sättet som fungerade alldeles utmärkt som det var. I alla fall på inte allt för avancerade siter.
Därför tror jag att man tappar väldigt många "hemside-snickrare" om gamla asp ersätts helt med .Net i framtiden.
Nu har jag hållt på i två månader(utan programeringsbakgrund) med .Net och börjar faktiskt förstå och komma över en del trösklar. Det börjar faktiskt bli kul och jag börjar förstå nyttan med det.
Så alla ni(som jag tror är många) som är som jag, sätt er ett tag och försök! Det tog otroligt lång tid att lösa de mest enkla sakerna(som man kunde lätt lösa i asp) i början, men när man kommit över först tröskeln blir det faktiskt riktigt kul!
Så jag håller med tidigare inlägg, att man vill ha "Så gjorde du i asp, så här gör du i .Net".
Jag ska faktiskt gå en kurs nästa vecka, "Att migrera från asp till asp.Net". Jag tror den blir kanonbra för en sån som jag.
/Jocke