Hej, jag håller på att göra en omröstning i asp.net men jag har stött på ett problem. Jag vill skriva ut svarsalternativen tillsammans med en <asp:radiobutton> brevid sig och när man klickar på radioknappen så ska ens röst registreras. Jag har testat väldigt många sätt att skriva det på men inget tycks fungera. Det bästa sättet är att skriva alternativen i databas och binda en radiobuttonlist till den. Hans, Hej! tack för svaret hans ska testa det när jag kommer hem. Men hur bestämmer jag vad jag vill ha för text osv på dem? När du skapar databasen så lägger du in svarsalternativen du vill ha, och i den brådska jag hade i morse såg jag att jag glömde en sak: Tack funkar bra, men jag lyckas inte få fram värdet på den man valt. har testat med lstVote.SelectedItem.Value och massa andra. Låter konstigt. Visa hela koden, felet ligger kanske på ett annat ställe. Här är hela koden som ska spara när man ändrar: Prova att ge den ett defaultvärde. Felmeddelandet beror på varning för ett null-värde. Jag kör med Request.Form nu istället och det verkar funka bra, finns det någon anledning till att inte göra det?Skriv ut radiobuttons dynamiskt
Tacksam för hjälp..
//EdwardSv: Skriv ut radiobuttons dynamiskt
Ett exempel på strukturen:
<code>
Sub Page_Load()
RadioButtonList.DataSource = getSvarsalternativ()
RadioButtonList.DataBind()
End Sub
Function getSvarsalternativ() As Integer
.
. Hämta från databasen
.
End Function
<HTML>
.
.
.
<asp:RadioButtonList id="RadioButtonList"></RadioButtonList>
.
.
.
</HTML>
</code>Sv: Skriv ut radiobuttons dynamiskt
:-) Gillar ditt exempel. Det skulle vara kul om du beskrev din åsikt varför du tycker att detta är bästa sättet? Du måste inte, men jag tror andra kan tycka det är intressant att få förståelse för din tankegång så de ev kan tänka i samma banor vid framtida problem etc...
Har du läst den tråd jag skapade som heter Hur vill du lära dig .Net? Det är mer ett experiment för att se hur folk vill ha sina svar så de utvecklas och i långa loppet minimerar svaren, där tanken är att de skall förstå varför de gör som andra säger åt dem att göra.
Mvh JohanSv: Skriv ut radiobuttons dynamiskt
Beskriver så gärna. Vi har haft fullt upp hela dagen här, så jag hann inte så mycket i morse.
Anledningen att man skriver in dessa i databasen är att du kan ha en administrativ sida där du lägger in frågor och svarsalternativ. Då slipper man jobba direkt i databasen. Man slipper dessutom ändra i koden när man byter fråga vid ett senare.
Det viktiga att tänka på är att koppla svarsalternativen till frågan, så att man kan sortera svaren efter frågan. Det kan man göra med id, datum, frågan i sig mm.Sv: Skriv ut radiobuttons dynamiskt
Sv: Skriv ut radiobuttons dynamiskt
<code>
Sub Page_Load()
RadioButtonList.DataTextField = "Kolumnamn"
RadioButtonList.DataSource = getSvarsAlternativ()
RadioButtonList.DataBind()
End Sub
</code>
Kolumnamnet hämtar du det du vill haSv:Skriv ut radiobuttons dynamiskt
edit: kan ju tillägga att min kod serut såhär:
lstVote.DataTextField = "svar";
lstVote.DataValueField = "id";
lstVote.DataSource = Funktioner.GetPosts(strSQL);
lstVote.DataBind();
Sv:Skriv ut radiobuttons dynamiskt
private void lstVote_SelectedIndexChanged(object sender, System.EventArgs e)
{
Funktioner.Execute("Insert into temp (varde) values ('"+ lstVote.SelectedItem.Value +"')");
}
och det felmeddelandet jag får lyder:
Object reference not set to an instance of an object.
Sv:Skriv ut radiobuttons dynamiskt