Hej, Jag fick ett riktigt bra tips om att man kan sätta integerns värde till -1, och det funkar verkligen jättebra som lösning för mig i just denna situation. Det finns nog inte så många andra lösningar på problemet. Det är ju dock inte alltid man har ett "ogiltigt" värde som -1 att tillgå som ersättning för "null", och i de fallen får man ta till stränglösningen eller en extra booleansk variabel som flaggar om värdet är null. Inga lockande lösningar m a o.Okända värden och serialisering
Jag behöver hjälp med datatyper och serialisering. Läget är följande:
En av metoderna i min webservice (skriven i vb.net) returnerar ett objekt som jag låter serialiseras automatiskt. Klassens egenskaper innehåller dels textinformation, dels numeriska värden. Alla värden hämtas från en MS SQL-databas (med hjälp av en SqlConnection och SqlDataReader), delar av datat bearbetas innan det placeras i objeket. Strängar med nullvärde gör jag om till "", dvs tomma strängar. Allt okej så långt. Integers som innehåller ett värde är inte heller något problem. "Tomma" integers däremot (de integers i klassen som jag inte tilldelat något värde, de som har NULL i databasen), får värdet 0 när de skrivs ut i XML/SOAP-meddelandet. Jag vill ju inte ha några nollor här - det borde tydligt framgå att värdet är just okänt. Hur kan man komma runt det?
(Jag vill inte låta alla integers bli strängar, eftersom jag tror att det underlättar betydligt för de som ska nyttja tjänsten att de lätt kan se vilken datatyp respektive egenskap/fält har).
Någon som har idéer, tips eller förslag?
Tack på förhand,
MagdalenaSv: Okända värden och serialisering
Nån som har andra förslag?Sv:Okända värden och serialisering
I VS.Net 2005 kommer det dock nullable datatyper, t ex nullable integers.