Jag har en DataGrid kopplad till en ArrayList med objekt av en viss typ. Jag har gjort en egen DataGridTableStyle med bland annat 2 DataGridBoolColumn som mappas mot 2 boolska egenskaper på objekten. Man överlagrar mouse_up på gridden Tack för hjälpen Jenny.Problem med DataGridBoolColumn
Så långt är allt frid och fröjd, allt visas som det ska.
Klickar jag på en cell i den första kolumnen med kryssrutor så får cellen fokus vid första klicket och växlar sedan ikryssat eller inte med följande klick, och det är också helt okej.
Klickar jag däremot på en cell i den andra kolumnen med kryssrutor så får den fokus och följande klick ändrar värdet men inte kryssrutan. Status för kryssrutan uppdateras inte förrän cellen förlorar fokus.
De 2 DataGridBoolColumn kolumnerna har samma inställningar bortsätt från MappingName och HeaderText.
Är det någon som har haft samma problem eller har någon aningnom vad det beror på?
Tack på förhand
AndersSv: Problem med DataGridBoolColumn
<code>
private void gridPermission_MouseUp(object sender, System.Windows.Forms.MouseEventArgs e)
{
DataGrid.HitTestInfo hti = gridPermission.HitTest(e.X, e.Y);
if( hti.Type == DataGrid.HitTestType.Cell)
{
if(hti.Column >= 1)
{
bool _checked = ! (bool) gridPermission[hti.Row, hti.Column];
gridPermission[hti.Row, hti.Column] = _checked;
}
if(hti.Column >= 3)
{
bool _checked = ! (bool) gridPermission[hti.Row, hti.Column];
gridPermission[hti.Row, hti.Column] = _checked;
}
gridPermission.CurrentCell = new DataGridCell(hti.Row, hti.Column);
//Nästa rad skriver du om du vill att raden ska selekteras
gridPermission.Select(hti.Row);
}
}
</code>Sv:Problem med DataGridBoolColumn
När jag skulle testa ditt förslag och skulle räkna efter vilka kolumner som var min DataGridBoolColumner så upptäckte jag att jag hade en ColumnStyle för mycket i min TableStyle som mappade mot en egenskap som inte längre fanns i min klass. Den låg precis före min andra DataGridBoolColumn och var orsaken till spökerierna, för de försvann när jag plockade den överflödiga ColumnStyle'n.
Tack för hjälpen