Jag har en ganska krånglig utskrift som ska göras från en databas. En text ska skrivas ut, en bild ska visas beroende på om ett visst fält är ifyllt eller inte, och om bilden ska visas ska bildens bredd och höjd sättas om dessa specifika fält har värden i databasen. Dessutom ska bilden justeras till vänster, mitten eller höger bereonde på ett värde i databasen. Det går absolut att lösa med en databunden kontroll. Javisst. Varför då? Ja, jag håller med dig. Okej, tackar. Exempel från MSDN Nu fungerar det mesta som jag vill! Tack för hjälpen!DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
Kan man lösa detta via någon inbyggd ASP.NET-komponent, eller får man köra det på vanligt ASP-sätt?Sv:DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
Tricket är att tex binda egenskapen visible till ngt fält, eller hooka ItemDataBound eventet och göra förändringar där.Sv: DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
Om du bara ska lista data. Alltså inte redigera eller ha sidflöde så rekomenderar jag att du använder dig av en Repeater och använder dig av onitemdatabound attributet.
Annars kan du ju alltid bygga upp html koden med en stringbuilder i code behind och sedan sätta en texten t.ex. i en Literal. En lösning som blir ganska lik gammal hederlig ASP lösning.Sv:DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
Databundna kontroller löser det där åt dig också om du vill?
Att jobba med stringbuilder är ngt jag verlkligen inte rekomenderar eftersom det i princip skapar oläslig och svårunderhållen kod.Sv: DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
StringBuilder blir ingen snygg kod. Blir, som jag skrev, lik gammal ASP kod. Har man inte koll på Databudna kontroller är det ett alternativ.Sv:DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
Då försöker jag få till det med Repeater. Någon bra sida om Repeaters, någon?
Tack allihop!Sv: DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwebuiwebcontrolsrepeaterclassonitemdataboundtopic.aspSv:DataGrid, DataList, Repeater eller på "ASP"-sätt?