Nån som vet om det finns nåt sjusst verktyg för .net som kan hitta kod som kan genrera buggar. Jag har prövat FXCop lite smått men jag tyckte det mest gnällde om massa namn och sånt. Det finns väl nåt till Java som heter "FindBugs". Kanske finns nån som gjort nån konvertering på det? Rent spontant måst ejag fråga hur ett program skall kunna uppfatta något som en bugg? Vad är en bugg då? Att få ett oväntat värde är t.ex en bugg i många applikationer och hur skall ett automatiserat verktyg kunna förstå att det är så? För att hitta sånt brukar man unit testa med hjälp av ekvivalenspartitionering där man delar in värderna i grupper och testar gränsvärdena - jätte svårt att automatisera. Det Findbugs han pratar om kan återfinnas på http://findbugs.sourceforge.net Men jag hittade några buggar i min kod som jag tänkte att "Det där hade ett verktyg kunnat hitta". Ett exmpel på grej jag hittade.Hitta buggar verktyg för .net
Sv: Hitta buggar verktyg för .net
Samma sak med exceptions - ibland vill man kasta exceptions. Detta blir speciellt svårt att automatiskt avgöra o man utvecklar en komponent eller klass som man skall använda någon annanstans. Säg då att man kastar just ett exception som man vill att användaren av komponenten/klassen skall fånga - då får inte ett verktyg uppfatta detta som ett ohanterat exception i min kod.
Jag tror att det bästa är att (1) använda ett verktyg för att kontrollea Execution Paths i koden, dvs hitta de sekvenser av kod som aldrig kommer att exekveras - strippa bort dessa, samt att man kontinuerligt skriver unit-tester som man testar sin kod med - för vad man testar då är just de krav på koden som man förväntar sig - tillsammans med t.ex ekvivalenspartitionering så kan man hitta rätt mycket.
Med detta sagt så kommer jag att hålla ett öga på denna tråden om det dyker upp några tips på verktyg för det skulle vara roligt och intressant att testa hur bra sånna verkligen kan fungera.Sv:Hitta buggar verktyg för .net
Jag har inte hunnit testa det än men det ska bli kul att prova.Sv: Hitta buggar verktyg för .net
Jag hade en metod som kunde returnera ett "null" värde. När jag anropade den metoden från ett ställe i applikationen så körde jag "Trim()" direkt på retur värdet. Alltså är där en potetionell bug där.
En sån sak hade man ju kunnat hitta med ett verktyg, eller hur? :)
Men det här findbugs finns bara för java ele?