Kan någon hjälpa mig och förstå cookies i samband med aspx...? Edvin, aspx och cookies..
har fått för mig att man inte kan/inte nödvändigt o applicera cookies på aspx sidor..
om detta går, och är nödvändigt, kan någon ge mig en bra länk? hittar inget fint på nätet om detta..Sv: aspx och cookies..
Vad menar du med "man inte kan/inte nödvändigt o applicera cookies på aspx sidor.."
du kan precis som i alla web språk skapa cookies även i ASP .Net. Dock måste man vara rätt varsam vilken information man sparar i dem. Jag har som regel att endast spara ner något som kan identifiera mig som person, inget annat. Det finns dem som sparar ner lösen, eller en massa idn för en organisation m.m. för att enklare få tag i data i sin applikation. Detta är något man helst skall undvika.
Denna info kan man få tag i genom sin egna identitet.
Du skapar cookies på samma sätt som i vanliga ASP, det finns även lite klasser som man kan använda sig av om man så vill, för att få en snyggare kod struktur.
Här är lite info:
<url=http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dv_vstechart/html/vbtchaspnetcookies101.asp>
Mvh Johan