Jag håller på att lära mig ASP.NET och har hittat följande utmärkta artikel: http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=649. Denna artikel är dock skriven för MySQL och C#. Nu undrar jag om det är någon som kan visa hur denna kod ser ut om man istället har MS Access och VB som språk? Hej Gunnar, För att konvertera till VB.NET kan du kolla på http://www.kamalpatel.net/ConvertCSharp2VB.aspx. Jag kollade lite snabbt och jag såg inget annat än connctionsträngen som behöver användas för att köra Access, men jag kan ha missat något... Jag har försökt lösa detta som helt nybörjare på området, men det har naturligtvis inte lyckats. Den koden jag visar här nedan är säkert mängder med fel i. Jag skall nu i första steget lägga in data i en Access-databas från två textboxar.Databashantering i ASP.NET (databas Access och VB)
Sv: Databashantering i ASP.NET (databas Access och VB)
Först måste jag rätta dig, den är skriven för MSSQL och inte MySQL.
För att använda Access så använder man OleDb, då byter du enkelt ut <b>Sql</b> mot <b>OleDb</b> (OleDbConnection osv), går att använda SqlClient, men OleDb är att rekomendera.
Jag har inte tid att översätta allt så jag skriver lite hur du kan översätta själv.
C#
// Ex. i C#
string strSql = "SELECT * FROM tbl";
OleDbConnection myConnection = new OleDbConnection("ConnString");
blir i VB.net
' Ex. i VB.net
Dim strSql As String = "SELECT * FROM tbl"
Dim myConnection As New OleDbConnection("ConnString")
Hör gärna av dig om du får mer problem att översätta,
/m
Sv: Databashantering i ASP.NET (databas Access och VB)
/JohanSv:Databashantering i ASP.NET (databas Access och VB)
Sub Button1_Click(sender As Object, e As EventArgs)
Dim mySQL As String = "insert into kund (fornamn, efternamn) values (firstname, lastname)"
Dim myConnection As New OleDBConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Source=C:\Inetpub\wwwroot\kopia av TEST\exempel.mdb")
Dim myCommand As SqlCommand = New SqlCommand(mySQL,myConnection)
myCommand.Parameters.Add(New SqlParameter("firstname", SqlDbType.VarChar, 15))
myCommand.Parameters("firstname").Value = TextBox1.Text
myCommand.Parameters.Add(New SqlParameter("lastname", SqlDbType.VarChar, 15))
myCommand.Parameters("lastname").Value = TextBox2.Text
myCommand.Connection.Open()
If myCommand.Connection.State = ConnectionState.Open Then
myCommand.ExecuteNonQuery()
myCommand.Connection.Close()
Label3.Text = "Uppgifterna har nu lagrats i databasen."
else
Label3.Text = "Det gick inte att öppna databasen.”
End If
End Sub