Hej! Tyronne, Ok! Jag löste det....Droblem med att ut ett värde ur en droplist
Jag har en droplist som jag fyller via ett DataSet.
Min droplist har fyra värden 1-4. PÅ formuläret har jag en spara knapp som i Codebehind exikverar en spara metod till databasen. Om jag nu väljer ett värde i Droplistan och sedan klickar på Spara så när jag debuggar värdet från droplistan så är det alltid 1, dvs det första värdet i droplistan.
Vad gör jag för fel?
/tyronneSv: Droblem med att ut ett värde ur en droplist
Det låter som att du kör din databinding i Page_Load och att du inte enbart kör den om vilkoret <b>Page.IsPostBack = false</b> uppfylls. Då kommer du FÖRST att binda om din kontroll och då völjs per automatik första alternativet i listan - sen körs ditt event och vad är valt då? =)Sv:Droblem med att ut ett värde ur en droplist
Jag förstår.
nu fick jag ett felmeddelande
Object reference not set to an instance of an object.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
Source Error:
Ok det är på denna raden den gnäller, dvs när jag skall hämta ut mitt värde ur combon
<Code>
string StatusValue = cboStatus.SelectedItem.Value;
</code>
Så här ser koden ut för när jag fyller combon
<code>
public void LoadStatus()
{
string ConnectionString="Integrated Security=SSPI;Persist Security Info=False;Initial Catalog=WORF;Data Source=(local);";
string SQL ="Select * from tbl_Status ";
SqlConnection con = new SqlConnection(ConnectionString);
cboStatus.Items.Clear();
con.Open();
DataSet ds = new DataSet();
SqlDataAdapter sqlAdapt = new SqlDataAdapter(SQL,con);
sqlAdapt.Fill(ds);
cboStatus.DataSource = ds.Tables[0];
cboStatus.DataTextField = "Description";
cboStatus.DataValueField = "statusid";
if (Page.IsPostBack == false)
cboStatus.DataBind();
}
</code>
Om jag läser felmeddelandet rätt så är värdet i combon Null, och därför så blir det fel, men hur gör jag då?
/TyronneSv: Droblem med att ut ett värde ur en droplist
Jag flyttade bort från page load och satte den i en annan metod
/Tyronne