Hej ! Rickard, Hej! :-) Haha visst är den underbar - såg den filmen för inte så länge sedan! Jag vet inte... det beror på :-) Men nog samma som dig skulle jag tro... Ibland kan jag nog hoppa runt som världens tok ;-) ID klientsida för kontroller
Jag har en "utmaning" som jag försöker lösa på något sätt.
I det jag håller på med är jag tvungen att använda en del javascript, som måste komma åt kontroller som genereras serverside. Då är ju det mest logiska att man kommer åt dessa kontroller via ID, eller hur ?
Funkar jättebra - såvida kontrollen man vill åt (säg en image, länk eller vad som helst) ligger i bas-aspx sida. Då genereras min LinkButton fram med ett id av: LinkButton1.
Kan lätt komma åt den med document.GetByID('LinkButton1') Jättebra!
MEN! Om min LinkButton ligger någonstans i en kontrollhierarki, att den är child av en webusercontroll, så byts id't ut - och detta är väl för att asp.net alltid ska lyckas generera unika ID.
Så då kan id exempelvis bli: UltraWebTab1$tab0$_ctl0$LinkButton1
Och detta gör mig väldigt ledsen för nu brakar allt mitt javascript eftersom ID't har ändrats!! Då blir det hårdkådat, och jag kan inte återanvända någonting.
Jag använder mina egna Postbacks också, och de slutar ju fungera eftersom jag postar med ett ID som inte längre finns, exempelvis: __doPostBack('LinkButton1','delete$0$' + MinData)
Min tanke är att jag ska kunna använda det jag gör nu till ett färdigt "paket" ungefär som en egen kontroll man kan dra och släppa in i sitt projekt, och javascript, html och allt ska genereras åt en. Men då måste detta fungera ...
Är det någon som har en bra lösning för att komma åt serversidekontroller med javascript oberoende på var dessa kontroller finns ?
Mycket tacksam för en lösning!
Mvh Rickard, AvancitSv: ID klientsida för kontroller
Det finns ju hjälpklasser och metoder för just PostBackhanteringen som lägger till rätt idn m.m.
Här har du lite mer info som ev kan vara till din hjälp.
<urlhttp://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpcongeneratingclient-sidejavascriptforpostback.asp>
Mvh JohanSv:ID klientsida för kontroller
Skrev redan ett inlägg till här, vet inte varför det inte registrerades men okej ......
Tack för svaret Johan ! Det löste mitt andra problem! Såhär:
<%=Page.GetPostBackEventReference(LinkButton1)%>
(Så kan man stoppa in lite egna eventargument etc)
Och det första problemet (komma åt renderade webkontroller på servern, via getElementByID från client js) löste jag såhär (genom att tänka gammal ASP):
igmenu_showMenu('<%=replace(UltraWebMenu2.clientid,"_","")%>', tree.event);
'måste replacea bort underscores
istället för att hårdkåda med att skriva:
igmenu_showMenu('UltraWebTab1tab0ctl0UltraWebMenu2', tree.event);
De här två lösningarna ger mig en excellent brygga mellan klient JS -och server objekt !
Tack johan - och tack mig själv :DSv: ID klientsida för kontroller
Tacka sig själv är bra... I Swordfish dansar (vad han nu hette) när han fixar ett problem. Vad gjorde du? ;-)
Mvh JohanSv:ID klientsida för kontroller
Jag brukar ropa rakt "MUHA, DAMN I'M GOOD" och klappa händer ett tag :)
Vad gör du? HeheSv: ID klientsida för kontroller
Mvh Johan