Detta är säkert en dum fråga, men men.... Kalle, Använda postback eller Querystring
Är det bättre att använda sig av postbackevent typ klick event för att tex visa / dölja paneler/Userkontroller. Eller ska jag ladda om sidan med server.transfer / response.redirect eller document.location.href = 'xxx.aspx?y=1', och med hjälp av querystring bedömma vad som ska visas.
Vad är fördelarna med respektive metod?
Har följande scenario som innehåller x antal userkontroller som ska tändas o släckas beroende på användarens val.
default.aspx
------------------------------------
tree.ascx .
navbar.ascx . main visar data beroende på val
.
------------------------------------Sv: Använda postback eller Querystring
Klart Postback.
Fördelen är olika, då de hanterar olika. Men vid nyttjandet av query måste du ju ändå posta om för att servern skall få datan, precis som postback. En Query kan modifieras på så vis kan man ev om man inte är så duktig i alla sammanhang vad gäller säkerhetsrisker råka göra nått dumt som gör att man kan hacka sig in via dem.
Jag använder främst querys om jag vill hålla nått tillstånd till andra sidor eller liknande. Som inte utgör någon skada om man ändrar i dem. Postback gör jag alltid då jag har en design som kräver detta pga data som måste hämtas in och ut baserat på mina rutiner jag utför.
Fördelarna handlar mer om vad de ger dig för fördel och vad kravet på det du skall göra säger.
Så det är svårt att direkt säga gör si eller så då det kan röra sig om så mkt vilket sätt man använder.
Mvh Johan