Jag försöker logga in en användare från en XML-fil. Jag får ett felmeddelande från VS.STUDIO för FormsAuthentication. Min sub ser ut så här. Magnus, Jag försöker bara lära mig lite mer om hur man gör, kryptera är nog inget för mig ännu. Detta ska alltså inte användas, utan jag lär mig bara. felmeddelandet jag får är: <b> Name FormsAuthentication is not declared</b> Det är alltså redan i VS.STUDIO felet kommer. Jaha. Du får deklarea den :-) Märkligt det fungerar inte ändå. jag skickar med hela koden. Just det, den är statisk, så man skall inte behöva ange new... Den säger bara att det är "Building error" sen får jag samma felmeddelande som innan <b>Name FormsAuthentication is not declared</b> FormsAuthentication kräver "Imports System.Web.Security" (infogas allra högst upp i modulen). Ann, Givetvis! Nu fungerar det så långt, Nu är det bara att få det andra att fungera. Jag får pilla med det själv innan jag ber om hjälp. En fråga till angående inloggning. När jag har loggat in från inloggningssidan, jag har alltså <b>inte</b> efterfrågat någon sida som kräver att jag är inloggad innan. Kan jag då styra vilken sida som man ska komma till? jag vill inte att man kommer till default. Magnus, I web.config har ja en sida angiven. Jag ska kolla upp "SetAuthCookie"....FormsAuthentication
<code>
If IsValid Then
If XmlAuthenticate(txtUserName.Text, txtPassWord.Text) Then
FormsAuthentication.redirectFromloginPage(txtUserName.Text, False)
End If
End If
</code>
Längre ner i filen kontrollerar jag om användaren finns, men det tror jag inte att jag behöver skicka med.
Sv: FormsAuthentication
Vad får du för fel? Allt configurerat rätt i web.config?
PS: Krypterar du datan i din XML fil, det är en liten säkerhetsrisk att köra med så öppen fil.
Skyddat den så man inte når den via urlen?
mvh JohanSv:FormsAuthentication
Jag kan inte ens kompilera sidan.Sv: FormsAuthentication
FormsAuthentication formAuthentication = new FormsAuth......
mvh johanSv:FormsAuthentication
<code>
Private Sub btnSubmit_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSubmit.Click
' Check if the form i filled in correctley...
If IsValid Then
If XmlAuthenticate(txtUserName.Text, txtPassWord.Text) Then
FormsAuthentication.redirectFromloginPage(txtUserName.Text, False)
End If
End If
End Sub
Function XmlAuthenticate(ByVal strUserName As String, ByVal strPassWord As String) As Boolean
Dim dstPassWords As DataSet
Dim dtblPassWords As DataTable
Dim arrUsers() As DataRow
dstPassWords = New DataSet
dstPassWords.ReadXml(MapPath("../news/users.xml"))
dtblPassWords = dstPassWords.Tables(0)
arrUsers = dtblPassWords.Select("f_name='" & strUserName & "'")
If arrUsers.Length > 0 Then
If arrUsers(0)("PassWord") = strPassWord Then
Return True
Else
lblMessage.Text = "Fel Lösenord!"
End If
Else
lblMessage.Text = "Fel användarnamn!"
End If
Return False
End Function
</code>Sv: FormsAuthentication
Kan du itne köra debug o se vart den stannar?
Mvh JohanSv:FormsAuthentication
Jag har kollat på MSDN, där har de ju gjort som jag.
Jag får upp den där vågiga blå linjen under FormsAuthentication, som man får när man har stavat fel till exempel...Sv: FormsAuthentication
Finns det med?
/AnnSv:FormsAuthentication
Du är en engel... Klart att referensen saknas... hehe... Ibland ser man inte skogen för alla träden :-)
Mvh JohanSv: FormsAuthentication
Sv:FormsAuthentication
Sv: FormsAuthentication
Ja det kan du göra, SetAuthCockie elle rnått heter den metoden, den gör att du sätter dig som inloggad seran får du själv välja vart du vill gå med response.redirect eller liknanade. Det var detta du efterfrågade eller? Har du även sett till så du har en inloggningsida angiven i web.config? som man kommer till ifall man inte är inloggad?
Mvh JohanSv:FormsAuthentication