Jag har en applikation som använder en fildatabas samt några andra filer med inställningar för programmet. Frågan är då vart dessa filer ska sparas på datorn. När applikationen endast används av en användare på datorn (alternativt om olika användare arbetar med olika databaser) så känns det naturligt att lägga filerna i Application Data för användarens profil, är detta rätt tänkt? Om flera windowsanvändare däremot ska dela på samma databas, vart är det då lämpligt att placera filen? Vad jag har förstått finns det inget utrymme där alla användare i normalfallet har skrivrättigheter, stämmer det? Antar att man får låta användaren skapa en mapp med lämpliga rättigheter manuellt? Det naturliga valet om det rör flera användare är en nätveksshare. Nu vet jag ju lite om din applikation och dina kunder så det är i de flesta fall inte en option. Där ser man, det avslöjas att jag inte har testat %AllUsersProfile%\Application Data\ :) Men jag får skylla på att vi kom fram till att man nog inte kunde lita på att användaren har skrivrättigheter där sist jag diskuterade detta med dej ;) Får undersöka hur det är på andra os... Givetvis kommer möjligheten att konfigurera sökvägen själv finnas då det i några få situationer kommer sparas på en nätverksshare. Johan, Det är inga problem, förutom att listan med alla val i ide:n (som jag för tillfället har glömt namnet på) inte fungerar för SpecialFolder-enumerationen i min VS.NET 2003!? Gör jag exakt samma sak i gamla VS.NET fungerar det bra (exakt samma fenomen hos min kollega...). > <b>Environment.GetFolderPath( Environment.SpecialFolder.ApplicationData</b>. Johan D: Hör av dig om du hittar något matnyttigt om det ;) Har samma problem...Var spara filer som används av flera användare?
Tips och idéer mottages tacksamt.
/JohanSv: Var spara filer som används av flera användare?
I %AllUsersProfile%\Application Data\ så har Users Read/Execute/Write rättigheter. Det bör vara stället en gemensam databas ska läggas på. Detta på en WinXP Pro SP2. Värt att kolla upp är ju hur övriga, för dig supporterade, OS har det med sina rättigheter.
Lägg gärna till ett val i en inställingar-dialogruta att sökvägen är ompekningsbar, ex till ett nätverksshare.Sv:Var spara filer som används av flera användare?
Om det är någon annan som har en annan åsikt vill jag gärna hör den också! :)
/JohanSv: Var spara filer som används av flera användare?
För att t.ex komma åt Application Data mm, så skall du använda dig av den statiska metoden <b>GetFolderPath</b> på <b>Environment</b> klassen och skicka med ett av värdena ur <b> Environment.SpecialFolder</b> enumerationen - i detta faller <b>Environment.GetFolderPath( Environment.SpecialFolder.ApplicationData</b>.Sv:Var spara filer som används av flera användare?
Frågan gäller alltså vilken folder jag ska välja och inte hur jag får fram den...
/JohanSv:Var spara filer som används av flera användare?
Nu vet jag inget om .NET, men det värdet ser ut att peka på %AppData% och inte som jag skrev %AllUsersProfile%\Application Data.Sv: Var spara filer som används av flera användare?