Hej! Maria, Saken är den att Eventet skall endast köras när du postar data. Det fungerar så här. Du kanske kan använda dig av If IsPostBack=True - så vet du om du tryckt på en submit-knapp eller inte när du arbetar med anropet. Tack för era tips!Problem med dubbla TextChanged-events för textbox.
Jag har ett problem med en asp.net sida som jag håller på med.
Jag har en textbox som har en event-hanterare för TextChanged-eventet. IBLAND när jag ändrar texten så kallas eventhanteraren 2 gånger, fast jag bara har ändrat texten en gång. Jag har inte lyckats hitta något sätt att få det att hända varje gång, utan det verkar helt slumpmässigt. Ibland när jag kör applikationen sker det hela tiden, ibland inte alls. Detta ställer till med lite problem. Jag vill alltså bara ha ETT event när jag ändrar texten en gång.
Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag tror mig ha märkt att det endast händer när jag klickar på en knapp på sidan (som har en eventhanterare för click-eventet). Alltså inte när jag klickar någon annanstans på sidan eller ändrar texten genom att trycka return. Men jag är inte helt säker.
Tacksam för svar!
MariaSv: Problem med dubbla TextChanged-events för textbox.
Det hade varit bra om du kunde visa oss lite kod så vi kunde luskat mer på detta åt dig =)Sv: Problem med dubbla TextChanged-events för textbox.
du har en viewstate som har info om textboxens data, när du postar och den märker att det du skrivit inte är samma som viewstaten då körs boxen.
Du menar alltås att sidan postar om sig självt när du skriver i rutan? eller trycker du enter och det är då detta händer? för trecker du enter så kan en fokus sitta på en knapp vilket gör att det postas.
Har du även valideringskontroller på mot denna textbox? som du satt några kuliga regler på? det kan hända att denna då kan göra det lite lustigt för dig.
Mvh JohanSv:Problem med dubbla TextChanged-events för textbox.
Sv: Problem med dubbla TextChanged-events för textbox.
Jag använder mycket riktigt (som Johan anade) en RangeValidator för att validera innehållet i textboxen, så kanske är det det som ställer till det. Det verkar som om click-eventet för en knapp inte alltid kommer när man trycker på knappen direkt efter att ha ändrat i textboxen. Det kommer dock ibland, och då körs textChanged-eventet en gång till. Det är den enda förklaring jag kan se.
Nu har jag gjort en work-around med en state-variabel som håller reda på hur många gånger textChanged-eventet körs. Inte så snyggt, men det funkar i alla fall som jag vill.
/Maria