Jag har gjort en funktion som listar alla bilder i en mapp. Ser ut som följande: Tobias, Det ser ut att vara rätt sökväg iallafall. Det konstiga är att bilderna ändå inte visas. Jag har även testat ange denna sökväg "hårdkodat" med samma resultat samt att göra en html-sida med en bild med denna sökväg utan att det syns något. Om jag dock istället för den fysiska adressen som jag får med Server.Mappath anger url:en till bilden så funkar det...jag måste vara trög... Gör så här. Det löste sig. Jag tänkte ju helt galet ang. hur sökvägen till bilderna ska se ut på webben. Felet var ju att jag angav den fysiska sökvägen (FullName) vilket gjorde at den försökte hitta bilden lokalt. Jag bytte ut det till "bildmappen/" + fi.Name vilket fick det att fungera.... Haha... Server.Mappath funkar inte när jag flyttar applikationen...
private void GetPictures()
{
int i = 0;
DirectoryInfo di = new DirectoryInfo(Server.MapPath("startsidans_bilder/"));
foreach(FileInfo fi in di.GetFiles("*.jpg"))
{
imgbtnPic = new ImageButton();
imgbtnPic.ImageUrl = fi.FullName;
imgbtnPic.Click +=new ImageClickEventHandler(ChooseLink);
imgbtnPic.BorderWidth = Unit.Pixel(2);
if(i % 2 == 0)
blLeft.Controls.Add(imgbtnPic);
else
lblRight.Controls.Add(imgbtnPic);
i++;
}
}
Den funkar utmärkt på min lokala IIS men när jag flyttar den till mitt webbhotell så ritar den ut rätt antal bilder men visar inte bilderna så att säga. Det ser ut som det gör när en bild saknas ni vet...
Jag har exakt samma mappstruktur och image source ser rätt ut när jag kollar sidans källa. Det enda som är annorlunda är att bin-mappen ligger annorlunda på webbhotellet.
Behöver lite tips... =/Sv: Server.Mappath funkar inte när jag flyttar applikationen...
Om du tar viewsource o tittar vart bilderna pekar är det rätt sökväg då? Kan du skriva den för hand o få in bilderna?
Mvh JohanSv:Server.Mappath funkar inte när jag flyttar applikationen...
Sv: Server.Mappath funkar inte när jag flyttar applikationen...
Kopiera Server MapPath sökvägen i Notepad, sedan den som fungerar och kolla om något tecken skilljer.
Det kan vara en sådan liten liten sak som gör en blind. kanske ett / istället för ett \ eller tvärt om.
Även om det oftast inte skall spela så stor roll.
Mvh JohanSv:Server.Mappath funkar inte när jag flyttar applikationen...
Jag tror det var för att jag just ätit massa julskinka när jag kodade och inte hade nåt blod i hjärnan... =)Sv: Server.Mappath funkar inte när jag flyttar applikationen...
Mm sånt kan hände den bästa...
Mvh Johan