Har en undran, sitter och funderar på design av en usercontrol för inloggning. Jag vill ju ha den så generell att den går att plugga in på vilken nya lösning som helst. Då vill jag exempelvis undvika några kopplingar till databas för validering av användare och lösenord exempelvis. Exempel på nätet som avhandlar login-usercontrols har databaskoppling och connectionstrings i usercontrolen vilket inte känns så fräscht tycker jag. På vilken lösning som helst går det ju inte utan lite modifieringar, men det man kan göra är att ha den generellt att den hämtar connectionstrings från web.config istället, och att queryn körs från stored procedure. Nej någon modifiering blir det ju alltid, men om man tillexempel har en namnsättningsstandard för variabler och konstanter som man följer så underlättar ju detta avsevärt. Web.config är ju en bra ide... Varför vill du inte använda connectionstrings från usercontrollen ? Robin> vet inte riktigt om jag förstår vad du menar; "pagedeveloper skriva in connectionstring" ? Johan,UserControl - använda projektets klasser
I mitt asp.net projekt använder jag en klass som ansvarar för all kommunikation med databasen. Min undran är hur ni löser att UserControlen får vetskap om den klassen. Finns det något sätt att till usercontrolen skicka en referens till databasklassen, exempelvis via en konstruktor eller liknande ?
Vet inte om mitt problem framgår helt, ni får fråga om det är oklart. Sv: UserControl - använda projektets klasser
Vet inte om det var det svaret du var ute efter :)Sv:UserControl - använda projektets klasser
tack HansSv: UserControl - använda projektets klasser
Loginkontroller baseras på en datakälla, och någonstans *måste*
du ange kopplingen till denna. Antingen kan den vara dynamisk,
och låta pagedeveloper skriva in en connectionstring.
Eller så hårdkådar du den.
Det finns ett annat sätt TROR jag, skriva en custom composite control,
och skapa en embedded resource för att spara users i. Men detta är
endast min teori, det får du nog fråga normén eller håkansson om :D
Jag har lyckats läsa från en textbaserad embedded resourcefil iallafall,
så varför inte andra vägen (skriva), och varför inte med XML t.ex ?
Det borde gå, eller?Sv:UserControl - använda projektets klasser
Utryckte mig kanske lite dåligt, menar att jag inte vill ha någon hårdkodad connectionstring i usercontrollen utan kunna ändra den i olika projekt.
Det jag undrar är om det går att skicka in en sträng (connectionstring exvis) till en usercontrol, liknande ett funktionsanrop eller en konstruktor som tar emot inparametrar.Sv: UserControl - använda projektets klasser
"Pagedeveloper" är den som kommer att implementera kontrollen som du skriver.
Det går utmärkt, läs upp om att skicka parameter till usercontroller.
Skapa en public property, ex PublikText i usercontrollen,
och skicka parameter antingen i kod exempel:
<code>
dim wuc as MinWebUserControl
wuc.PublikText = "FOOBAR"
wuc.ID = sFilePath
</code>
eller i .aspx sidan direkt med exempelvis:
<code>
<igsch:WebCalendar id="WebCalendar2" PublikText="FOOBAR" runat="server">
</code>
Hoppas det hjälper?