hallå där! <code> Du kan tex skriva: när jag skrev: Sorry, så här ska du skriva :)sqlConnection
jag har fram tills idag använt Microsoft Access för att utveckla mina databaser.
jag har precis skaffat SQL server 2000 och nu vill jag skapa en anslutning för att visa data på en hemsida(ASP.NET).
hur ska sglConnection satsen se ut.
till exempel:
Dim dc As System.Data.SqlClient.SqlConnection(Vad ska jag skriva här för att upprätta anslutningen )Sv: sqlConnection
Dim dc As System.Data.SqlClient.SqlConnection("server='localhost'; user id=dittanvnamn; password=dittlösen; Database='Namnetpådatabasen'")
</code>Sv: sqlConnection
Data source=[Databas serverns namn];Initial Catalog=[databasens namen];User id=[Användarnamn];Password=[Lösenord]
eller något detta borde fungera:
Server=[Databas serverns namn];Database=[databasens namen];User id=[Användarnamn];Password=[Lösenord]
ex:
new SqlConneciton("Data source=(local);Initial Catalog=Northwind;User id=sa;Password=xxxxxx")
[EDIT]
Hans Sjödin postade före mig, så det blev två svar med typ samma innehåll, så kan det gå ibland ;)Sv:sqlConnection
Dim dc As System.Data.SqlClient.SqlConnection("server='localhost'; user id=Oskar; password=*******; Database='Bank'")
då kommer upp ett felmeddelande som säger: Array bounds cannot appear in type specifiers
Jag testade att skappa en anslutnig utifrån användargränsnittet men den vill inte aceptera mitt användarnam och lösenord. Anledning Not associated with a trusted SQL Server Connection.
vet du va det kan vara för fel.
ska man skappa databasen på ett speciall sätt för att den ska känna igen mig.Sv:sqlConnection
<code>
Dim dc As System.Data.SqlClient.SqlConnection = New System.Data.SqlClient.SqlConnection("server='localhost'; user id=Oskar; password=*******; Database='Bank")
</code>