Vad är skillnaden mellan vanlig ASP och ASP.net? Är ASP.net en vidareutveckling av ASP? Och är det i sådana fall bättre att lära sig ASP.net? Finns det även olika inriktningar inom respektive och vad ska man lära sig och använda sig av för att ligga rätt i tiden och hänga med i utvecklingen? Utveckling och en fullständig omarbetning för att bättre kunna skilja på HTML och skriptkod i stället för att mixa dessa. Tycker inte riktigt jag fick svar på hela frågan... Vad använder jag till vad? Finns det även olika inriktningar inom respektive och vad ska man lära sig och använda sig av för att ligga rätt i tiden och hänga med i utvecklingen? Ska du arbeta som utvecklare bör du kolla mera på .net tycker jag. Men om du som privat person ska bygga enklare dynamiska webbsidor passar ju ASP bra då det är relativt enkelt att lära sig. Vad du ska lära dig beror på vad dina ambitioner är som utvecklare. ASP.Net är givetvis framtiden och kan sägas vara en vidareutvevckling av ASP. Skillnaden är att med ASP.Net skriver du, med största säkerhet, din server-side kod med C# eller VB.Net. Det ställer lite högre krav på dig som utvecklare. Är du en "hobby"-programmerare och nöjer dig med att bygga o administrera din hemsida kanske ett scriptskråp som "gamla" ASP räcker gott o väl. Har du ambitionen att lära dig C# eller VB.Net ska du självklart satsa på ASP.Net. Har du tillgång till utv.miljön Visual Studio .Net kan du också designa dina sidor i ett grafiskt verktyg och slipper, åtminstone delvis, skriva HTML "för hand". Du skriver att du ska uppdatera en databas ifrån hemsidan. Mha klassbiblioteket ADO.Net har du ett utmärkt gränssnitt för att hantera databaser med C#- eller VB.Net-kod, istället för att anropa databasen med script-kod direkt från sidan. Min ambition är att sidan ska bli stor och då känns det kanske proffsigare om man använder sig av ASP.net Fick du svar på skillnaden? Tack för alla svar. Jo jag håller nu på att Lära mig asp.net (Sams lär dig asp.net på 3 veckor) ASP eller ASP.net
Sv: ASP eller ASP.net
Artikel [Codebehind - död åt spagettikoden]
Artikel [Codebehind - död åt spagettikoden # 2]
[Är ASP.Net bra?]Sv:ASP eller ASP.net
Så vad ska jag använda respektive till och i vilka situationer ska jag använda ASP eller ASp.net?
Jag har tänkt att göra en inloggningsfunktion till en hemsida bara för mig där jag kan administrera hemsidan, samt ett databassystem där jag ska kunna hantera min länksamling sortera och söka, jag ska även ha en news funktion där andra kan uppdatera dvs skriva in vad de vill och sedan uppdateras det på en sida. Ska jag använda ASP eller ASP.netSv: ASP eller ASP.net
Sv: ASP eller ASP.net
Sv:ASP eller ASP.net
Tack för alla svar
MVHSv: ASP eller ASP.net
Kan väl säga så att ALLA är skillnad :-)
Fast vissa saker kommer du att känna igen, så som Session,Application, Global.asa etc...
Hela uppbyggnaden är gjort ungefär somvb6 (om du suttit med det någon gång?) man lägger
ut en knapp trycker på den och e metod för vad som skall hända när mantrycker just den knappen
skapas. I vanliga asp så postade du till nya sidor där du ev fick ta reda på vilken knappt du tryckte på, det behöver du ex inte i ASP .Net då den gör detta åt dig. på så vis får du även en renare kod och struktur. Kontroller är nytt, allt är baserat på kontroller som man placerar ut på sin sida. Dessa kontroller har sina speciella egenskaper...
Så man kan säga att ASP .Net är allt det där vanliga ASP inte var. Bäst är ju om du läser någo nybörjar bok som förklarar ASP .Nets arkitektur och tankar hur det skall fungera.
Har själv inte kollat på de artiklar som lades in här som länkar, ev kanske du redan fått svar på din fråga? tyvärr kan man inte med lite text som här förklara skillnaden då den är rätt stor.
Mvh JohanSv:ASP eller ASP.net
MVH