Hej, <b>Iden är att våra kunder skulle kunna skicka felrapporter till oss direkt via vår SMTP-server utan att behöva konfigurera en egen.</b> Hallå! <b>Menar du att vissa ISP inte tillåter att man kopplar upp sig mot en extern SMTP-server?</b> Så sant, så sant. HejSkicka mejl via extern SMTP-server
Jag hittade en jättebra artikel nånstans om hur man skulle skicka email via en extern SMTP (alltså inte via sin egen), men har naturligtvis tappat bort den. Iden är att våra kunder skulle kunna skicka felrapporter till oss direkt via vår SMTP-server utan att behöva konfigurera en egen. Nu kan jag inte hitta sidan och undrar om någon här har några idéer eller länkar? Hur gör man när SMTP-servern kräver autentisering (AUTH LOGIN). Jag ser inte hur man eger sånt med SMTPMail-typen.
Tacksam för svarSv: Skicka mejl via extern SMTP-server
Svara
Sv: Skicka mejl via extern SMTP-server
Låter som en bra idé, tänk bara på många isp:s inte tillåter trafik på port 25 ut från det egna nätet, användaren måste alltså använda isp:ns smtp-server.
<b>Hur gör man när SMTP-servern kräver autentisering (AUTH LOGIN).</b>
De allra flesta servrar kräver inte autentisering när mottagaren är en lokal användare, är det inte så i detta fallet?
/JohanSv:Skicka mejl via extern SMTP-server
Det här forumet rockar ju fett, 2 svar inom 2 timmar.
Tack för exemplet pelle, jag ska prova och se hur det går
>Tänk på att de flesta mailservrar endast tillåter den isp man använder för utgående mail.
Alltså i det här fallet skulle ju en server på en annan ISP koppla upp sig mot vår SMTP-server och skicka email till oss inom samma nät. Menar du att vissa ISP inte tillåter att man kopplar upp sig mot en extern SMTP-server?
Sv: Skicka mejl via extern SMTP-server
Ja, detta för att stoppa att virus och spam skickas via isp:ns nät. Det får alltså till följd att de inte kan kontakta din smtp-server. Denna typ av spärrar finns oftast bara hos de leverantörer som riktar sig till privatpersoner och småföretag, så det kanske inte är ett problem för dej? Om du riktar dej till företag kan det istället vara så att företaget stoppar smtp-trafik genom brandväggen för att förhindra spridning vid en ev. virussmitta.
/JohanSv:Skicka mejl via extern SMTP-server
Man bör nog göra så att de har möjlighet att ange en egen SMTP-server ändå, men default provar den med vår. Tack för svarenSv: Skicka mejl via extern SMTP-server
Angående att port 25 blir mer och mer spärrad så har fler och fler företag som har smtp server tjänster öppnat port 26 för samma trafik som port 25 för att komma förbi vissa isp:s spärrar, kanske nåt för dig att ha bägge portarna till smtp.
Jonber