Hej! Är du säker på att din Hash är korrekt i web.config? Johan: du tänker nog på Base64 som använder "=" för padding. :) Ja just. haha... kör ju Base64 på mina hashs... Dumt av mig att jag inte tänkte på det... ;-) Inloggning mot webconfig med sha1 funkar inte???
Får inte följande inloggning med sha1 att fungera.
If FormsAuthentication.Authenticate(txtusername.Text, hash) bli aldrig true.
Vad kan det vara?
Har kollat att krypteringen blir rätt för lösenordet "test".
Sub btnlogin_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnlogin.Click
Dim hash As String = FormsAuthentication.HashPasswordForStoringInConfigFile(txtpassword.Text, "SHA1")
If FormsAuthentication.Authenticate(txtusername.Text, hash) Then
FormsAuthentication.RedirectFromLoginPage(txtusername.Text, True)
Response.Redirect("frm_ettan.htm")
Else
outmessage.InnerHtml = "<b>Fel användarnamn eller lösen!</b>"
End If
End Sub
Utdrag ur webconfig.
<authentication mode="Forms">
<forms loginUrl="admin/default.aspx" protection="All" timeout="30" path="/" name="admin">
<credentials passwordFormat="SHA1">
<user name="pelle" password="A94A8FE5CCB19BA61C4C0873D391E987982FBBD3"/>
</credentials>
</forms>
</authentication>Sv: Inloggning mot webconfig med sha1 funkar inte???
Har för mig SHA1 alltig ger ett = i slutet på sin hash, eller det kanske är MD5 som gör det?
Testa med MD5 går det bättre? samma fel? Kolla om du får samma Hash värden.
mvh JohanSv:Inloggning mot webconfig med sha1 funkar inte???
MD5/SHA1/m.fl är ju bara bytes som oftast representeras med HEX, och därför inte slutar på "=".
Dock så använder somliga (ovanligt) Base64 för att skriva ut sin hash.Sv: Inloggning mot webconfig med sha1 funkar inte???
Man kan inte tänka på allt ;-) fan vad bra jag vore om jag hade kunnat det ;-) hehe...
Ha det bra, O du Fredrik får ta och öla någon kväll i sommar o spana brudar åt mig ;-)
mvh Johan