Hej igen! Bara en tanke, det har inte med rättigheter att göra? Hej!System.Data.OleDb.OleDbException: Odefinierat fel --> för andra gången.!
Jag skriver nu om samma fel som jag hade igår...Jag får inte rätt på det...Hittar heller inget på google som kan hjälpa mig.......Provar nu att göra ett helt nytt projekt med ny db och ny fil.....
<code>
<%@ Page Language="VB" Debug="true" %>
<%@ import Namespace="system.data" %>
<%@ import Namespace="system.data.OleDb" %>
<script runat="server">
dim conn as new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=D:\Inetpub\wwwroot\test\db.mdb")
dim myCommand as new OleDbCommand("SELECT * FROM test",conn)
sub page_Load(sender as object, e as eventargs)
if not page.Ispostback then
conn.Open()
dim objReader as OleDbDataReader = myCommand.ExecuteReader
if objReader.Read
response.write(objReader.GetString(1))
End if
conn.close()
end if
End sub
</script>
</code>
Koden resulterar i följande felmeddelande:----------------------------------------------------------
/*
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Odefinierat fel
Source Error:
Line 9: sub page_Load(sender as object, e as eventargs)
Line 10: if not page.Ispostback then
Line 11: conn.Open()
Line 12: dim objReader as OleDbDataReader = myCommand.ExecuteReader
Line 13: if objReader.Read
Source File: d:\inetpub\wwwroot\test\NewFile.aspx Line: 11
Stack Trace:
[OleDbException (0x80004005): Odefinierat fel]
System.Data.OleDb.OleDbConnection.ProcessResults(Int32 hr) +20
System.Data.OleDb.OleDbConnection.InitializeProvider() +57
System.Data.OleDb.OleDbConnection.Open() +203
ASP.NewFile_aspx.page_Load(Object sender, EventArgs e) in d:\inetpub\wwwroot\test\NewFile.aspx:11
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +67
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +35
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +731
*/
---------------------------------------------------------------------
Felmeddelandet ovan får jag varje gång på vilken fil som helst som pratar med en db.
Jag har provat följande:
Installerat om IIS5.0. Installerat om .netSDK, installerat om asp.net paketet.
Finns det någon ängel som vet vad detta mysko fel kan bero på?
Tacksam för svar
/TJockeSv: System.Data.OleDb.OleDbException: Odefinierat fel --> för andra gången.!
Har du skrivrättigheter i dbmappen och på db för asp.net-kontot?Sv:System.Data.OleDb.OleDbException: Odefinierat fel --> för andra gången.!
Jag vet att det är vanligt att man glömmer det där med rättigheterna. Men jag lovar, jag har alla rättigheter jag behöver för mappen och själva filen.
Jag har också provat att använda Server.MapPath("db/db.mdb") men det spelar ingen roll.
Tillochmed när jag innesluter koden med try/catch får jag bara felet Odefinierat fel?
Märkte precis en annan lustig sak.
Prova att göra ett medvetet fel:
<code>
dim conn as new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=fghfth" & Server.MapPath("db.mdb"))
</code>
Som ni förstår har jag ingen Data Source=fghfth! Felmeddelandet är detsamma: Odefinierat fel?
Den verkar inte skilja på om databasen finns eller ej?
hummmmm.
Mvh
/TJockeSv: System.Data.OleDb.OleDbException: Odefinierat fel --> för andra gången.!
Hej igen!
Jag har äntligen löst problemet!!!
Istallera om iis helt och hållet. Släng hela Inetpub och alla undermappar (glöm inte ta spara undan era filer som ni vill ha kvar). Installera om .net Package.
jag vet inte vad mitt problem berodde på men en underlig sak var att jag hade ett Okänt Konto på vissa mappar och filer som låg i Inetpuben.
Det stod OKänt Konto S-1(xxx xx x xx x xx x x xx x x xx xxxxx).
Nu har jag inte kvar detta konto då jag installerat om.
Hoppas ni aldrig stöter på detta problem!
Ha de!
/Tjocke