Hej. Funderar på att använda en XML-fil för att ändra text på olika komponenter(knappar,label m.m.) på min sida. någon som har någon idé hur man kan göra kollar massa exempel men får ingen att funka. XML läser du in med jag testa det som ståg i din länk men han vill alldrig skapa resources-filen.Läsa in Xml till ASP.NET
så här sen min XML ut
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
<root>
<land name="sverige" id="sv">
<antal>här skriver du vad ändra heter på (Svenska)</antal>
<ändra>här skriver du vad ändra heter på (SVENSKA)</ändra>
<pris>Här skriver du vad Pris heter på (SVENSKA)</pris>
<info>(SVENSKA DELEN) här skriver man vad som skall stå när man handlar.
tex. Priset är exkl. moms och frakt
</info>
</land>
<land name="finsk" id="fi">
<finland>
<antal>här skriver du vad ändra heter på (FINSKA)</antal>
<ändra>Här skriver du vad ändra heter på (FINSKA)</ändra>
<pris>Här skriver du vad Pris heter på (FINSKA)</pris>
<info>(FINSKA DELEN) här skriver man vad som skall stå när man handlar.
tex. Priset är exkl. moms och frakt</info>
</finland>
</land>
</root>
hur gör jag för att knappen btnAndra får textvärdet som finns i root->sverige->ändra ?
Sv: Läsa in Xml till ASP.NET
XmlDocument (enklare)
XmlTextReader (bättre prestanda)
i namespacet System.Xml.
Kolla in dokumentationen, testa lite och återkom när du kör fast.
Men jag tycker att du först ska undersöka det inbyggda stöd för olika språk som finns i Dotnet:
http://www.c-sharpcorner.com/Code/2004/March/MultilingualAppsInNet.aspSv:Läsa in Xml till ASP.NET
Detta fel medelande får jag när jag kör sidan.
Det gick inte att hitta några resurser för den angivna kulturen (eller den neutrala kulturen) i den aktuella sammansättningen. Kontrollera att language.sv-SE.resources har bäddats in i eller länkats till sammansättningen 1bnammau korrekt. baseName: language.sv-SE locationInfo: <null> resource file name: language.sv-SE.resources assembly: 1bnammau, Version=0.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null
Beskrivning: Ett undantag som inte kunde hanteras inträffade när den aktuella webbegäran kördes. Mer information om felet och var i koden det uppstod finns i stackspårningen.
Undantagsinformation: System.Resources.MissingManifestResourceException: Det gick inte att hitta några resurser för den angivna kulturen (eller den neutrala kulturen) i den aktuella sammansättningen. Kontrollera att language.sv-SE.resources har bäddats in i eller länkats till sammansättningen 1bnammau korrekt. baseName: language.sv-SE locationInfo: <null> resource file name: language.sv-SE.resources assembly: 1bnammau, Version=0.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null