Jag har hållt på att lära mig i asp i några dagar nu ifrån en guide som www.idg.se har gjort Denna post har hamnat fel va? Som jag sa innan har jag bara hållit på med asp ett par dagar så det inte hade varit fel om du oxå sa vart den här posten egentlingen borde ligga? Jadu, du borde inte lägga den i forumet asp.net iaf ;) Ta t.ex. asp - nybörjare forumetDatabaser i ASP
När jag kör följande kod:
<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=c:\inetpub\wwwroot\databas\adressbok.mdb"
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Addera = "SELECT * FROM adressbok"
RecSet.Open Addera, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
RecSet.AddNew
RecSet("Fornamn") = Request.Form("fornamn")
RecSet("Efternamn") = Request.Form("efternamn")
RecSet("Adress") = Request.Form("adress")
RecSet.Update
RecSet.Close
Connect.Close %>
Får jag följande error:
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att uppdatera. Databasen eller objektet är skrivskyddat.
/databas/add.asp, line 19
Det är alltså RecSet.Update det är något fel på. Jag tror det är fel på mina inställningar i databasen har någon nån ide hur man fixar detta?. Jag kör för övrigt Access 2000 och exemplet ovan är taget ifrån http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=116Sv: Databaser i ASP
Men ett tips när man anävnder access är att inte ha öppet access samtidigt som man arbetar mot filen.
Sedan kan man även sätta rättigheter på accessdatabasen, se till så denna är satt så din användare kan modifiera den. (ex din web-användare)
Mvh JohanSv:Databaser i ASP
Jag har inte access öppet samtidigt jag har hållit på rätt länge med att försöka få koden att fungera ditt sista tips har jag inte den blekaste aning om hur man fixar.Sv: Databaser i ASP
Asp.net är för övrigt mer aktuellt än asp då Microsoft inte utvecklar asp sedan några år tillbaka. De satsar till 100% på asp.net (och .net i övrigt)