Det skiljer ju sig ganska markant asp.net och asp. Det svåra för mig är att man inte längre blandar asp kod med html längre i samma utsträckning. Jag har sett att man ibland skriver <%#Container.DataItem(FieldItem)%> eller <%#DataBinder.Eval(Container.DataItem, "namn")%>. du kan fortfarande blanda precis lika mycket om du vill. Det rekommenderas bara inte och görs lite svårt för dig. Om vi säger såhär:Fråga ang. Container.DataItem(FieldItem)
Vad gör dessa och vad är det för skillnad?
Var kan man läsa mer om hur man fånagr upp värden på html sidan?Sv: Fråga ang. Container.DataItem(FieldItem)
Syntaxen du refererar till ovan är för databindning och främst då datakontroller.
Skillnaden mellan dem är att den ena kan du använda formatering i och du behöver inte typkonvertera ( DataBinder.Eval, medans den andra är lite mer rättfram.
Jag brukar bara använda DataBinder.Eval i de fall när jag behöver formatering, annars går jag direkt mot dataitem.Sv: Fråga ang. Container.DataItem(FieldItem)
<script runat="server">
</script>
fungerar fortfarande och är helt ok att använda <b>om</b> man använder taggarna som man ska göra. Det man kan stoppa in här är olika deklarationer (t.ex. variabler, funktioner etc.) Vanlig kod går inte
<%= %> fungerar också fortfarande <b>men</b> kommer vid användning förstöra en hel del av vad vitsen med asp.net är pga. att den stänger av hel del smidigheter som kan vara bra att ha... Ta dig en titt på följande artikel så ser du varför: http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=837
<%# %> är mycket bättre då den vid exekvering av sidan inte bara ersätts utan kommer när Page.DataBind() anropas exekvera det som står mellan taggarna och stoppa in resultatet av funktionen/variabeln precis exakt som det var då Page.DataBind() anropades. DataBind kan anropar hur många gånger som helst, den upptaderar varje gång.