Jag vill genom ett webgränssnitt (asp.net) tillåta att besökaren skall kunna ladda upp stora mängder data till en server ( upp till 1 gb). Datat består av X antal filer på ca 20 mb styck. Vet inte riktigt hur man skall hantera detta. Ett annat problem är att det skall funka på klienter med både win X och mac osX så ett klientprogram som laddas ner är nog ingen lösning. Någon som har erfarenhet av detta? Varför inte FTP, helt enkelt? Mm, precis, FTP ;-) Det hade jag valt. Det kan vara rätt krävande att få timouten o en massa saker att Jag vill ha ett så enkelt webgränssnitt för de som skall använda tjänsten. Själva uppladdningen skall kunna ske på villken dator som helst, alltså inga ftp program skall krävas. Dom som använder tjänsten är inte så intresserade av film, men därimot fotografering ;-) (50 bilder a 18mb styck = ca i gig) "vilken dator som helst" har väl ändå ftp program installerade.. (dock antagligen endast cmdline) ja det kanske stämmer, men den kretsen som denna "applikation" vänder sig till vet nog inte hur man stavar till cmdline eller ftp. Surfa kan de flesta därimot så en vanlig websida med lite instruktioner och knappar fixar dom nog. Förutom att ladda upp filer så är det några andra funktioner som skall kunna utföras i samband med uppladdningen, typ beställning, användarinfo etc, etc. Fredrik: En activex är det som legat närmast tillhand i mina funderingar. Dock har det ett problem: flera av användarna sitter och harvar på gamla sura mac:ar och mig vetligt funkar inte en activex skriven i vb eller något net språk på en mac. då återstår en applet. Har inte gjort så anvancerade saker i java och frågan är om jag hinner lära mig det på några veckor....ja, ja en utmaning till kanske inte skadar :-). Är $ inblandat? Om det är så kanske du/ni har möjlighet att hyra någon att skriva den lilla kod som behövs ;) Kan betala i rubel, för $ behöver jag själv ;-) Fredrik E, För en webservice menar du då WebClientProtocol.Timeout ? Njao. Timeouthanterin allmänt. Kolla på www.jupload.biz för en trevlig liten applet som man kan använda för just detta ändamål. Kör den själv på några interna sidor, än så länge har jag bara gott att säga om det. Tack för tipset. Verkar vara en bra applet, återstår dock att se om den lever upp till förväntningarna. VS 2003 gillar iallafall inte appleten. Hänger sig hela tiden.Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
All kodning utförs i helst i C#.
//FreddeSv: Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Så slipper du dessutom koda speciellt mycket.Sv: Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
hanteras på ett fint sätt om vi pratat 1gig. Men vad i hela kräver 1gig filer i dagsläget? ;-) filmer. hehe...
Mvh JohanSv:Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Sv: Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Sv:Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Du kan skapa en ActiveX kontroll som laddar upp filen.Sv:Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Iden med ett skript som man laddar ner varinovativ men det borde vara samma "mac" dilemma som med activeX:en.Sv: Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Sv:Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Har byggt en web service som tar hand om själva dataöverföringen mellan klient och server. Testade att pumpa upp 50mb utan problem. Då ingen fil är större än 20mb borde det inte bli problem med totalt 1 gig för alla filer. Återstår dock att fixa till lämplig klient programvara(applet alt activeX)Sv: Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Ha gärna koll på timeouten oxå, vid olika trafikförhållanden kan du få problem att föra över via webben.
Mvh JohanSv:Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Med detta menar jag att även hantering at timeout skedde, stöd för resume kanske om det blir timeout... etc etc...
Mvh JohanSv: Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server
Priset är inte heller helt fel.
mvh
AndersSv:Bästa sättet för att överföra STORA mängder data från klient till server