Hej! Vad vill du göra? Du får antingen använda <b>Response.Redirect</b> eller </b>Server.Transfer</b> beroende på ditt scenario. I Vanlig asp så använder man ju request.Form mm för att ta mot datan, samt att du använder form taggen för att skicka. Och jag klurade lite på att det måste finnas ett annat sätt i .DOT net så att man kan ex Gå till en sida och till en speciell metod direkt i codebehind läge. I ASP .Net är du ju alltid på samma sida vid knapptryckningar m.m. här i kan du hantera värden från dina boxar, ex Request.Form om du vill eller bättre sätt namnetpådintextbox.Text OK... Då hänger jag med Johan!Skicka data mellan formulär
Jag undrar om jag kan skicka data mellan olika sidor i codeBehid läge.
Dvs gå till en sida och till en speciell metod.
ex: Company.aspx (Minvar);
eller hur gör man?
/TyronneSv: Skicka data mellan formulär
Sv:Skicka data mellan formulär
/TyronneSv: Skicka data mellan formulär
man behöver inte som i gamal ASP posta till en ny sida som tar han om dina operationer utan du kan låta enskild knapp på samma sida göra detta.
Måste du från en knapp få till en ny sida får du helt enkelt skicka med datan antigen via query eller sessioner eller egen stateklass av nått slag.
tänk dock på detta. om du skickar data i query skall denna data endast vara sånt som inte kan skada din applikation eller ansdra användare om denna information skulle skrivas om av en annan. ex placera script eller ändra värden etc...
Lunarstorm hade en kul miss i sin version ett. De skickade med ett status värde ang om man ville bli vän med någon eller ej. Jag blev nekad vän med en som jag envist ville bli vän med för att jag ville vara jobbig, ;-) när personen nekade och jag skulle köra ok på detta ändrade jag medelandets query till en annan status som i stället satte mig som hennes vän... inte alls bra, så var försiktig med querystrings...
Mvh JohanSv:Skicka data mellan formulär
det är alltså bättere att uttnyttja Cache funktionen eller session och sedan redirecta till den andra sidan och sedan plocka ner värderna till denna sidan för behandling.
Alltså det vore ju djävligt nice om man bara kunde göra enkla metodanrop och skicka med datan där, men det kanske kommer i 2.0:an eller senare
Men tack för hjälpen.
/Tyronne