Hej! Det går inte, men i ASP .Net 2.0 kommer det gå. Jodå klart de GÅR men inte genom att använda WebForms.. Vet inte om detta är "korrekt", men jag har ett sökformulär med ganska många fält på. "Jodå klart de GÅR men inte genom att använda WebForms.. " Om man ny skall bygga på det "nya" sättet med webforms. Hej, Sökresultatet skall naturligvis visas på samma sida, men sökfunktionen är i en control som är inkluderad på fler olika asp.net sidor. Så att man kommer åt sökfunktionen från alla sidor. Vad är en placeholder egentligen? Joachim, Jag gör så här Metabuilders har en replacementform som tillåter dig att sätta action som du själv vill. Staffan, Om du vill skicka till en ny sida kan du väl alltid skicka med sökkriterierna med hjälp av QueryStrings?Posta till annan sida??
Hur postar man till en annan sida i Asp.net.
Jag har satt action till en annan sida men den postar forfarande till samma sida.
Måste jag göra ngt speciellt??
Min imagebutton ligger i control, om det spelar ngn roll?Sv: Posta till annan sida??
I många fall behöver man inte posta till annan sida.
Det du får göra är en fulig att spara ner data i någon state av nått slag, Session eller egen.
Och köra redriect till den nya sidan och plocka värderna ur denna state.
Mvh JohanSv:Posta till annan sida??
(utan genom på klassiskt vis hantera HTML FORMS med egen genererad HTML dvs glöm Viewstate o sånt - men antagligen har du inte byggt din Asp.Net site så och därmed vill du antagligen inte göra om allt på det viset...)
OlaSv: Posta till annan sida??
När man klickar på Search-knappen gör jag Response.Redirect till en resultatsida.
Där kan jag ta emot med Request.Form, precis som "förr".
Någon"action" har jag alltså inte satt någonstans...
/JockeSv: Posta till annan sida??
ASP .Net är webForms ;-) så tja att bygga på gammla sättet är ju tillåtet dock.
Mvh JohanSv:Posta till annan sida??
Hur skall man då hantera en sökfunktion som man har på flera olika sidor?
Måste man hantera alla sina sidor på en default.aspx sida med att kalla på olika controller eller hur bör man bygga?
Hur brukar ni andra göra när ni bygger sidor i asp.net??Sv: Posta till annan sida??
Varför har du det på flera olika sidor? brukar inte sökresultatet visas på en o samma?
I ASP .Net hade jag gjort en sida med sök knapp och en placeholder där jag lägger till den
kontrol jag vars sökresultat finns i. På så vis kan jag på sökknappen styra vilken kontrol jag
vill visa på sidan och skicka in sök kriterierna in i kontrollen.
Pseudo:
<code>
<html>
...
<asp:palceholder id="SearchHolder" runat="server"/>
...
<asp:Button id="ButtonSearch" ..../>
...
</html>
</code>
Codebehind:
<code>
'Button click events metod
MySearchControl searchControl = new SearchControl(searchCriteras...);
Searcholder.Controls.Add(mySearchControl);
...
</code>
Mch JohanSv:Posta till annan sida??
Men brukar man alltså bara ha en sida i en ASP.net lösning där man bygger in alla "olika" sidor på sajten.
Blir inte det väldigt rörigt i koden då, jag har nog inte förstått konceptet riktigt ännu.Sv: Posta till annan sida??
Är det ungefär som ett lager där man kan lägga massa kontroller och sen gömma/visa, och då göms/visas allt som ligger inom placeholdern???
/JockeSv:Posta till annan sida??
Typ,
el placeholder är en control som kan innehålla flera controller i sig. En samlingshållare. Man kan även använda panel och lebel...
Mvh JohanSv: Posta till annan sida??
Postar till "samma sida" men med en hidden eller ngt som indikerar att det egentligen skall till en annan.
Och använder så Server.Transfer till den nya sidan. På den nya sidan finns alla request-variabler och bar å köra på "som vanligt".Sv:Posta till annan sida??
http://www.metabuilders.com/Tools/CustomForm.aspx
mvh
AndersSv:Posta till annan sida??
du behöver inte skickas till ny sida :-)
Har du kodat vanliga vb6 applikationer till windows? Hur skulle du göra där?
Trycka på sökknapp och visa reulstat i en panel på samma form? Exakt samma gäller ASP .Net
arkitekturen, enda som egentligen är skillnaden är att ASP .Net är stateless och win form har state.
Så när du trycker på din sök i denna metod skapar du bara upp din kontrol och skickar in sök kriterienra
in i denna, denna kontrol lägger du till din placeholder eller panel på sidan och ser till så den visar
resultatet. Du kan göra en user control om du vill. Det finns ju inga direkt korrekta sätt att göra saker
men det finns flera bra. Och detta är mer ASP .Nets arkitekturstänk. Får man grepp om den så kommer
ASP .Net tänkandet som är annorluna än klassiska ASP att underlätta byggandet i framtiden.
Bara ett tips, inget man måste följa.
Mvh JohanSv: Posta till annan sida??