Skulle vilja ha en knuff i rätt riktning för att få lite objektorienterad design. Tja... En klass som är ansvarig för läsning och skrivning av data. Jag hade gjort en Order och en property vid namn Rows och där i haft OderItem eller liknande som beskirver varje orderrad, ev kanske dessa har en article class, levenatör bla bla... men det kanske blir för mkt. Kanske kan du rekomendera någon bra bok i detta ämne? Här kan du kanske hitta nåt som passar, tyvärr inte på svenska men ändå: Kalle,Hjälp med OO -tänk.
Sparar ordrar i en databas.
En order kan ha en eller flera order rader.
Varje order/orderRad måste ta hänsyn viss logik.
Har följande db tabeller.
Order
OrderRadSv: Hjälp med OO -tänk.
en order klass och en order details klass, sen en repository för att spara och hämta ordrar.Sv: Hjälp med OO -tänk.
Ex kan du ha en metod som heter FindById eller en metod som heter SaveSv: Hjälp med OO -tänk.
Sedan som pratrik säger en ha en OrderRespository som ger dig denna Order med fyllda Orderrader.
Jag brukar se Repositoryn som ett hjälpmedel för att hämta objektens tillstånd (typ deras data...).
Den skall i första hand hantera CRUD (Create, Read, Update och Delete) för din Order. Bygg din Order klass och Orderrader som om de skulle kunna leva i minnet och i applikatonen i evgihet och Repositoryn som en backuphanterare åt dessa objekts tillstånd.
Om du inte vill blanda in repositories och detta tanke sätt som härstammar från DDD (domän driven design) kan du alltid titta på hur MS löste PetShp 3.0 objekt modell, den är rätt trevlig och kan ge dig
rätt mkt. Sedan kan du alltid söka på nätet efter Order Patterns eller liknande där du kan hitta best practises för Orderhantering.
Det finns egentligen inget rätt eller fel sätt att lösa det du vill göra, det kan finnas bättre och effektivare, men annars är det mesta mkt smaksak hur man skall göra, sedan får man inte glömma kraven som oxå är en viktig del i att veta hur man ev skall designa sin struktur eller ej.
Mvh JohanSv:Hjälp med OO -tänk.
Finns det någon svensk site som behandlar /förklarar olike designmönster.Sv: Hjälp med OO -tänk.
http://www.microsoft.com/products/info/list.aspx?view=22&pcid=e74339c4-5193-45c9-a05c-f46a0b819cee&type=ctg
Här kan du såvitt jag vet antingen ladda ner boken i sin helhet gratis eller beställa hem den i tryckt form.
Kan tyvärr inte rekommendera nån speciell bok för jag har inte läst dom men det kanske nån annan här har?
EDIT: kanske var lite väl snabb där för man verkar inte kunna ladda ner alla ändå, eller så är det jag som inte hittar så braför vissa av dom kan man ladda ner, jaja...Sv: Hjälp med OO -tänk.
En väldigt bra engelsk bok är "Domain Driven Design: Tackeling Complexity in the Heart of Software" av Eric Evans. Värd läsningen!