Om jag har en dropdownlist med nedanstående rader Jepp. Jamen indexen ändras ju. Det är valuet som inte ändras. Om jag ändrar så att det blir olika value för varje rad så får jag en selectedindexchanged. Testa så får du se. Verkar som att fler har haft samma problem som du och slutsatsen dom drar då är att .NET endast kollar om innehållet i Value ändras innan den anropar selectedindexchanged, funktionen borde med andra ord ha hetat selectedValueChanged istället för selectedIndexChanged (http://www.talkroot.com/archivee/index.php/t-65783__Why_SelectedIndexChanged_event_for_DropDownList_sometimes_did_not_fired_or_beware_of_the_same_values_in_VALUE_property.html) Ursäkta min okunskap om .NET, men exekveras SelectedIndexChanged på serversidan eller klientsidan? Den exekveras på servern men man kan själv avgöra om man vill att eventet skall skapa en postback. I normalfallet skapar den inte en postback, dvs det händer inget när man ändrar en rad i en listbox. Inte förrän sidan postas av t ex ett klick på en button. Tack för hjälpen. Då vet jag i alla fall att det inte är jag som gör fel. Som vanligt går det säkert att lösa på något annat sätt. Faktum är dock att jag anser att det borde heta selectedvaluechanged som du säger för det är vad det är. I win32 applikationerna funkar det inte så här. Claes, Okej, då är det klart namnet som är fel. Funktionaliteten går inte att ändra på eftersom en webbläsare skickar värdet, inte indexet till servern. Med JavaScript skulle man däremot kunna upptäcka en ändring av indexet även när värdet inte ändras.Selectedindexchanged - fel om lika value
index text value
0 a 1
1 b 2
2 c 3
3 d 3
4 e 4
5 f 5
Så får jag en SelectedIndexChanged-event på alla rader utom när jag bytar mellan raderna med samma value. Kan det verkligen vara meningen?
mvh ClaesSv: Selectedindexchanged - fel om lika value
Detta för att index inte ändrats.
Är du på 1 och väljer 1 ändras inte indexet. IndexChanged anropas endast om det ändras.
Mvh JohanSv:Selectedindexchanged - fel om lika value
Om det här är en bugg eller ett medvetet val av MS vet jag inte men du får nog tyvärr försöka lösa det här på nåt annat vis.Sv: Selectedindexchanged - fel om lika value
Sv:Selectedindexchanged - fel om lika value
ClaesSv:Selectedindexchanged - fel om lika value
Helt rätt IndexChanged anropas när värdet ändras. Va dman gör är att Listorna ärver ListControl som i sin tur har detta event i sig och triggas när ett värde ändras i ListBoxen.
Känns som de gjort fel här, men har säkert ett bra svar på varför. Skall faktiskt ta och fråga dem.
Mvh JohanSv: Selectedindexchanged - fel om lika value