Hej Hej Gunnila, Detta har jag redan gjort och då försvann det första felet angående ASP1.1 men detta nya fel dök upp istället. Vad göra? Det du bör göra är att först avinstallera frameworken och IIS. Installera sen om IIS och framework och hämta hem uppdateringarna som finns, så kommer det att fungera. :) Gunilla, Jag gjorde som Kristofer rekommenderade och fick då följande meddelande i IE: Skulle du kunna göra lite mer saker, så vi ser var det går fel. Allt funkade utmärkt (förutom att aspx-sidan inte ville visa sig (i och för sig inte samma fel som tidigare utan Servern kunde inte hittas)) ända fram tills jag klickade på COM+ -tillämpningar i Komponenttjänster då jag fick detta felmeddelande: Okej, Hej Jag tycker inte om ominstallationer av IIS, för det mesta brukar det göra mer skada än nytta. Allt funkade fram till regsvr32 asptxn.dll Prova att installera om IIS. Hej igenProblem med att asp.net och/eller IIS
Jag kan inte skapa nytt ASP.net web application i Visual Studio.net.
Jag kan inte heller öppna ett befintligt projekt i vs.net.
Inte heller fungerar det att öppna en aspx-sida i IE.
Det verkar i stort sett vara samma problem i alltsammans. Felmeddelandet som jag får i de två första fallen är:
The Web server reported the following error when attempting to create or open the Web project located at the following URL: 'http://localhost/ASP1_1'. 'HTTP/1.1 500 Server Error'.
och i IE får jag följande meddelande när jag försöker öppna filen:
Ett problem uppstod med sidan du försöker nå och den kan inte visas.
HTTP 500 - Internt serverfel
Internet Explorer
den talar även lite om localhost osv.
Finns det någon som kan hjälpa mig med vad felet kan vara? Är det någon inställning i IIS eller vad är problemet?
Tack på förhand
GunillaSv: Problem med att asp.net och/eller IIS
Detta är ett ganska vanligt problem, detta händer när man först installerar Internet Information Services (IIS), Lösningen är att skriva in <b>aspnet_regiis.exe -i </b> i kommando-tolken.
Testa med C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\aspnet_regiis.exe -i ifall inte det första funkar.
/mSv:Problem med att asp.net och/eller IIS
Sv: Problem med att asp.net och/eller IIS
Skulle du kunna göra detta i Internet Explorer:
Tools->Internet Options
Klicka på fliken Advanced
Bocka av "Show Friendly HTTP Error Messages"
(eller motsvarande på svenska)
Prova därefter att öppna aspx-sidan i IE.
Vad är felmeddelandet du ser?
Det är möjligt att den nu kommer hänvisa dig att titta i loggboken (event log). För att komma åt denna,
Start->Run, eventvwr.msc
Ge oss även dessa felmeddelanden (om du inte kan lösa det själv naturligtvis!). Du kan även se på www.eventid.net, som listar många fel som loggas i loggboken.Sv:Problem med att asp.net och/eller IIS
Server Application Error
The server has encountered an error while loading an application during the processing of your request. Please refer to the event log for more detail information. Please contact the server administrator for assistance.
I event logen visas följande meddelande:
Händelsetyp: Varning
Händelsens källa: W3SVC
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 36
Datum: 2005-02-03
Tid: 12:28:28
Användare: Saknas
Dator: DIAB
Beskrivning:
Servern kunde inte ladda tillämpningsprogrammet /LM/W3SVC. Felet var Angivet metadata hittades inte.
.
Mer information om det här felmeddelandet finns på webbplatsen för Microsofts onlinesupport: http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.
Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Först vill jag att vi kontrollerar så att metabase inte är korrupt. Öppna kommandotolken och navigera till:
C:\inetpub\adminscripts
Skriv:
cscript adsutil.vbs enum
Får du ett felmeddelande?
Om detta fungerar, öppna IIS Manager.
Högerklicka "Default Web Site" och klicka "Properties"
Klicka på fliken "Home Directory", och ändra "Application Protection" till "Low".
Stoppa och starta IIS Admin tjänsten (finns i Services/Tjänster i kontrollpanelen)
Försök öppna aspx-sidan i IE.
Fungerar?
Om det inte fungerar, öppna Administrative Tools och därefter Component Services. Expandera
Component Services->Computers->My Computer->COM+ Applications
Högerklicka och välj Properties för:
IIS In-Process Application
IIS Out-Of-Process Pooled Applications
IIS Utilities
Fungerar det?
Om det någonstans _fungerar_, eller hänger sig, var händer det? Vi vill nämligen inte ha Application Protection konfigurerat till Low, så om det fungerar där så får vi fortsätta felsöka.Sv:Problem med att asp.net och/eller IIS
Ett fel uppstod under den sista åtgärden.
Felkod 80080005 – Serverkörning misslyckades
Händelseloggen innehåller kanske mer felsökningsinformation.
Händelseloggen ser ut så här:
Händelsetyp: Fel
Händelsens källa: COM+
Händelsekategori: (98)
Händelse-ID: 4863
Datum: 2005-02-03
Tid: 17:23:14
Användare: Saknas
Dator: DIAB
Beskrivning:
TransactionManager->GetWhereabouts misslyckades. Om Distributed Transaction Coordinator har konfigurerats för användning av en fjärransluten värd när transaktioner samordnas är det troligt att den fjärranslutna värden inte går att kontakta. Du kan konfigurera MSDTC så att en lokal koordinator används genom att klicka på verktygsknappen MSDTC i MMC-snapin-modulen för Komponenttjänsterna. Serverprocessen har avslutats eftersom fortsatt körning inte är möjlig.
Servertillämpnings-ID: {02D4B3F1-FD88-11D1-960D-00805FC79235}
Instans-ID för servertillämpningar:
{4C7A4B12-1647-4F84-B10B-67CEB94FCD6F}
Servertillämpningsnamn: System Application
Felkod = 0x8004d01b : Transaktionshanteraren är inte tillgänglig.
Intern information för COM+ Services:
Fil: d:\qxp_slp\com\com1x\src\comsvcs\txprop\dtcinfo.cpp, Rad: 164
Filversion för Comsvcs.dll: ENU 2001.12.4414.258 shp
Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.Sv: Problem med att asp.net och/eller IIS
Först så ska vi ställa tillbaks "Application Protection" till "Normal" (eller High), så vi inte glömmer det.
Starta Services/tjänster
Leta på tjänsten "Distributed Transaction Coordinator" och starta den. Om den är startad, skulle du kunna tala om vilket konto som den körs under?
Om den inte går att starta, eller du inte hittar den, öppna kommandotolkaren och kör detta:
msdtc -install
(den ligger i C:\Windows\system32, men denna katalog ska finnas i systemvariablerna så det ska bara vara att skriva sådär).
Starta därefter tjänsten.
Efter du har startat tjänsten, prova om du kan klicka på COM+ tillämpningar. Om det går, kontrollera IIS-delarna, och prova därefter att öppna sidan i IE. Om COM+ tillämpningar fungerar, men inte sidan, eller IIS-delarna i komponenttjänster, så kan det vara möjligt att en åter-installation av IIS behövs. Prova detta.
UPPDATERING
Innan du kör msdtc -install, kör:
msdtc -uninstall
***Sv:Problem med att asp.net och/eller IIS
Distributed Transaction Coordinator var startad och kördes under Lokalt systemkonto. Jag provade med att stoppa och starta tjänsten på nytt, vilket inte hjälpte.
När jag hade kört msdtc -install startade jag tjänsten på nytt och blev då inloggas på kontot NT AUTHORITY\NetworkService och då kunde jag öppna COM+ tillämpningar. Däremot så hittade jag inga IIS-delar där.
Är det läge för ominstallation, eller?
Prova att köra detta i kommandotolken:
cd %windir%\system32\inetsrv
rundll32 wamreg.dll, CreateIISPackage
regsvr32 asptxn.dll
CreateIISPackage är case-sensitive, så du måste skriva exakt det jag skrev.
Stäng Component Service och öppna den igen. Kan du se IIS-delarna nu?
Om du kan göra detta, skriv i kommandotolken:
iisreset
Efter att IIS startat upp igen, kan du nu komma åt aspx-sidorna i webbläsaren?Sv:Problem med att asp.net och/eller IIS
Där fick jag detta felmeddelande:
DllRegisterServer i asptxn.dll misslyckades.
Returkod: 0x8004d01c
... och IIS-delarna finns fortfarande inte.
Är det här Windows XP eller 2000?Sv: Problem med att asp.net och/eller IIS
Som ett sista desperat försök innan ominstallation körde jag aspnet_regiis -i ytterligare en gång och testade efter det. Då funkde allt som det ska och därmed kan vi väl se det här problemet som löst.
Av någon underlig anledning kördes det väl inte som det skulle första gången, varför har jag ingen aning om och felmeddelandet var ju inte detsamma före som efter jag kört det första gången.
Nåväl problemet är löst och jag tackar alla som engagerat sig i det, speciellt Kristofer.
Gunilla