Jag har x antal kolumner i en databas. Hämtar ut de jag vill visa, lägger i ett dataset, binder till en datagrid. Martin, Har hört förslag på att man kan hämta ut all data från databasen när första sidan laddas och lägga i ett dataset, sedan hämta information från detta när man behöver. Alltså man gör bara ett anrop till databasen. Man skall bara cacha data som inte är transaktionsintensiv. Cachning eller nytt DBanrop?
Vilket sätt är bäst, att cacha hela datasetet för att sedan hämta ut den info för just det id jag klickat på i min datagrid el. enbart selectera ut de kolumner i db´n som jag vill visa för tillfället och sedan göra ett nytt anrop till db´n där jag hämtar ut ytterligare info för det efterfrågade id:et?
Det blev lite flummigt beskrivit men någon är kanske med på hur jag menar.Sv: Cachning eller nytt DBanrop?
Jag hade valt alternativ två, hämta ut det senare om jag vill ha det. Om kravet till slut skulle bli så stort att detta inte skulle gå pga prestandaproblem (vilket jag inte tror det kommer göra.) så hade jag valt första lösningen... Men jag tror inte du kommer få problem alls med att hämta den data du behöver när du behöver den. Att lägga i cahce innebär även att man måste ha koll om datan ändras i databasen och måste då lägga om din cache. Kommer kul stöd i ASP .Net 2.0 ang detta.
Mvh JohanSv: Cachning eller nytt DBanrop?
Sv:Cachning eller nytt DBanrop?
Vinsten med cachning försvinner lite om du måste refresha cachen konstant. Får du för många cache reloads så kan det tom bli så att cachningens overhead sänker prestandan i applikationen.