Jag har ett problem som blivit lite mindre nu medan jag har skrivit detta. Det är så att när jag ska stänga min datareader(för det ska man väl?) så kommer det upp: Hej, Nej jag tror inte att jag stänger den innan iallafall. Här kommer koden iallafall: Tyvärr det hjälpte inte. Du deklarerar readern men använder den aldrig. Därför får du System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object eftersom det inte finns någon instans av minreader. Den är helt onödig för det du vill uppnå. Såpass.. har inte tänkt så långt. Men det stämmer ju att jag inte använder den. Problem med FormsAuthentication
System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
Om jag tar bort att man ska stänga datareadern så fungerar det som det ska.
Jag vet inte hur mycket kod ni behöver för att lösa det här åt mig.
Men jag fick bort det där med att debuggern inte var på genom att skriva in det i web.config filen.
//Petter Sv: Problem med FormsAuthentication
Tja det vore kul att ha med koden då du öppnar din connection och där du stänger den...
Du stänger den inte innan du använder din reader va? Kan ju vara lätt hänt.
Mvh JohanSv:Problem med FormsAuthentication
Public Sub btnLogin_click(ByVal sender As Object, ByVal e As eventargs)
Dim con As New OleDbconnection("provider=microsoft.jet.OleDb.4.0; Data Source=\db\minbas.mdb; Persist security info=false;")
Dim strPassword As String = request.form("txtPassword")
Dim strUsername As String = request.form("txtLogin")
Dim strSQL As String = "SELECT * FROM Login WHERE Username='" & strUsername.replace("'", "'") & "' AND Password='" & strpassword.replace("'", "'") & "'"
Dim minCmd As New oledbcommand(strSQL, con)
Dim minreader As oledbdatareader
con.open()
Dim counter As Integer
counter = minCmd.executescalar()
If counter > 0 Then
FormsAuthentication.redirectFromLoginPage(strUsername, False)
Else
lblError.text = "Du har angivit fel användarnamn/lösenord"
End If
con.close()
minreader.close()
con.dispose()
mincmd.dispose()
End Sub
//Petter
Sv:Problem med FormsAuthentication
Det är fortfarande samma fel.
//PetterSv: Problem med FormsAuthentication
//FreddeSv:Problem med FormsAuthentication
Tack!! nu ska det väl förhoppningsvis fungera.
/Petter