Hej! Behöver hjälp med hur man skapar en inloggningsfunktion där man kan logga in med lösenord och användarnamn. Samt en funktion där man kan bli medlem och direkt tillhandahålla ett lösenord och användarnamn efter registreringen via mail. Fredrik, För att förtydliga lite så vill jag att de som vill få tillgång till inloggningsfunktionen ska kunna anmäla sig i ett formulär där de själva anger det lösenord och användranamn som de önskar om de går bra och efter att diverse uppgifter registreras får de ett bekräftelse mail som anger tilldelat lösenord och användarnamn. Har du programmerat mot databas tidigare? För det är inte konstigare än så i så fall. HejInloggningsfunktion
Är det någon som kan hjälpa mig med detta eller ge mig tips om vart jag kan läsa mig till detta eller hitta asp.net script som inneffattar detta?Sv: Inloggningsfunktion
Det är många som frågat detta och om du söker på exempelvis FormsAuthentication här i forumet är jag bergis på att du får alla svar du söker.
Här har du en liten länk oxå.
http://www.devhood.com/tutorials/tutorial_details.aspx?tutorial_id=85
Dock kan det nog vara mer lärorikt att kolla här i forumet då det säkerligen finns både frågor och
svar på sånt som du kommer stöta på när du kollat denna tutorial.
Lycka till,
Mvh JohanSv: Inloggningsfunktion
Deras uppgifter ska vid registreringen skickas till en databas eller xml fil där användarnamnet och lösenordet finns med. Här ifrån ska sedan uppgifter tas vid inloggningen för att verifiera om användarnamn och lösenord är giltiga och då loggas man in.
Hur gör man?Sv:Inloggningsfunktion
Du har textboxar du sparar ner datan databasens tabeller du använder System.Web.Mail (Smtp klasserna) för att skicka mail till adressen som ev är användarnamnet?
Sedan väljer du ju själv om datan skall skrivas ner till XML-fil eller databas.
När du loggar in, tja se på FormsAuthentication så brukar de gå mot Databas i sina tutorials.
Om de inte gör det i den jag skickade dig, finns det sedan tidigare hur man gör i detta forum, eller
på internet.
Mvh JohanSv:Inloggningsfunktion
Här finns en matnyttig artikel:
http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/082703-1.aspx
/Jocke