Hej! Det är alltid en bra idé att skriva egna klasser som hanterar datat i ditt system. Tanken är att det skall besökas av en mass. Dte jag inte nämde att det iigger en betaltjänst med i mellanstegen för användaren så se det som Om du är "kluven" mellan att använda "en klass" eller Cachen, så är du fel ute. Ola! Känns lite dumt att fråga men Ola hur skriver jag om den till C#Class eller Cache
Jag har en liten fråga om bästa metod att jobba med information på ASP.NET.
I mitt problem så har jag en sida där användaren gör ett urval som sedan kommer att användas. Efter urvalet så kommer användaren få jobba sig igenom ett par andra sidor. Datan kommer inte att ändras, men däremot kommer jag att behöva visa data dör använder ur hans urval på första sidan. just nu så sparar jag dem i Cache´n men jag funderar nu på om jag inte skall använda en class för detta. Tanken är att det skall vara många samtidiga användare på siten..
Så jag önsar få lite tips!
/TyronneSv: Class eller Cache
Men det löser ju inte problemet med hur du sparar data mellan olika sidor.
Men det kommer att underlätta för dig i ditt tänk och din kod blir snyggare.
Cachen är inget säkert sätt att spara data på. I normalfallet kommer ASP.NET att vid behov rensa cachen (t.ex.om serverns resurser börjar ta slut). Du bör skriva en dataklass som håller ditt data, eventuellt ett Dataset, som du lagrar i Session objektet. Har du väldigt många samtidiga användare (tusentals) kanske du ska fundera på en mer skalbar lösning, t ex Session state med SQL server (dvs sessionsobjekten sparas i en SQL-databas). Mindre datamängder kan man utan problem hålla i Session. Moderna servrar brukar ju vara utrustade med några GB RAM. Sv:Class eller Cache
1. Gör mitt urval
2. Betala via betaltjänst
3. Visa urval samt kvitto för användaren.
Och det är därimellan jag kommer att behöva delar av urvalet. Det jag inte vill är ju att datan skall försvinna under processen. När använderen betalar kommer han inte att lämna min sida utan jag implementerar betaltjänsten på mina sidor.
Så jag är kluven, vill ju koda rätt från början.
/TyronneSv: Class eller Cache
Följ mitt råd och gör en klass för ditt data. Skapa ett objekt av klassen.
Dim MyData = New MyDataClass
MyData.Username = "användare"
MyData.Items.Add "En grej", "1kr"
Till sist, lagra datat i session
Session("UserData") = MyData
Du kommer åt det på nästa sida genom att skapa
Dim MyData As MyDataClass = Session("UserData")
Cachen skall man använda för att förbättra prestandan i en dataintesiv webbapplikation. Där mellanlagrar man gemensamma objekt som inte ändras så ofta. T.ex. en dynamiskt uppbyggd meny, eller en lista på alla orter i Sverige. Man skall aldrig lagra viktig användarspecifik data där eftersom cachen garanterar inte att datat lever kvar hur länge som helst. Sv:Class eller Cache
Skulle det inte funka att deklarera medlemsvariablerna i klassen som static?
Då kommer han åt data i klassen från andra sidor.Sv:Class eller Cache
dvs
Dim MyData As MyDataClass = Session("UserData")
Jag deklarerar ju först
<code>
private CMyClass m_MyClass;
</code>
sedan vill jag
<code>
m_MyClass = Session["myClass"]
</code>
jag får inte det rätt....har provat sätt new framför men då skriker VS.
/Tyronne