Jag får fel när jag skall kopiera filer aspnet kontot har inte tillgång till din folder med dina dokument, jag antar att det alltså är en rättighetsfråga. Varför kan jag kopiera vissa filer då? Jag kan t ex kopiera en fil som heter 1.1 men inte en fil som heter 2.txt. Flyttar jag båda till en annan mapp fungerar båda filerna. Jag skulle vilja veta hur jag ändrar rättigheterna för att kopiera från en mapp, om det nu är det som är problemet. Det verkar ju egentligen inte vara det eftersom vissa filer funkar men inte andra. Hej Hej! Testa att skicka in en virtuell sökväg i MapPath istället för en fysisk... filnamn får programmet från en openfile serverkontroll och den klagar ju på att filen inte finns. Server.MapPath("/filer/" & nr) är ju målet för kopieringen. Jag tror inte att det är där felet finns. Den måste ju vara fysisk. Jo, men det du skickar in i MapPath ska alltid vara en virtuell sökväg, aldrig en fysisk. Om man lägger till kontot ASPNET på säkerhetsfliken på egenskaperna för aktuell mapp och väljer fullständiga rättigheter fungerar det fint- Tack för hjälpen! Bra.File.Copy funkar inte på alla filer
Dim fs As System.IO.File
Try
fs.Copy(filnamn, Server.MapPath("\filer\" & nr))
Label3.Text = "Filen " & filnamn & " är registrerad"
Catch ex As Exception
Label3.Text = ex.Message
End Try
ger ofta resultatet att källfilen inte kan finnas
Störst problem är det med filer som ligger i mina dokument. Kopierar jag filer som inte funkar i den katalogen till en annan, t ex c:\temp så fungerar det problemfritt. Någon som vet?
ClaesSv: File.Copy funkar inte på alla filer
Sv:File.Copy funkar inte på alla filer
ClaesSv: File.Copy funkar inte på alla filer
mvh ClaesSv:File.Copy funkar inte på alla filer
Känner igen felet, men har ingen bra lösning...
jag misstänker att det uppträder när du har mellanslag i sökvägen.
/Jocke Sv: File.Copy funkar inte på alla filer
Det har inte med mellanslag att göra. Det har jag testat. Andra mappar med mellanslag fungerar fint. Det har inte heller med åäö att göra. Väldigt knasigt tycker jag.
mvh ClaesSv: File.Copy funkar inte på alla filer
fs.Copy(filnamn, Server.MapPath("/filer/" & nr))Sv:File.Copy funkar inte på alla filer
Här har jag en artikel om att ändra rättigheter. Den handlar egentligen om att sätta skrivrättigheter på en .mdb-fil för ASP, men det är samma procedur för att sätta rättigheter. Skillnaden är bara att det är ASPNET-kontot som behöver rättigheter istället för IUSR-kontot, och att du kanske inte behöver riktigt samma rättigheter för att kopiera en fil.
http://guffa.com.loopiadns.com/Programming_article.asp?id=11Sv:File.Copy funkar inte på alla filer
Försök att trimma ned rättigheterna lite, bara. Jag tror inte att det behövs fulla rättigheter, och ju högre rättigheter som är utdelade, desto lägre är säkerheten på servern...