Jag har testat att göra en sida där man ska kunna skriva in texter som besökare. därefter ska detta läggas till i en xml fil vars utseende och presentation styrs av en xsl fil. Allt visas sedan på en annan sida. Något blir dock fel som jag tror har att göra med xsl filen. Jag kan dock inte komma på vad. Kan ni hjälpa mig. Vad det verkar på felet har du inte sagt vad "xsl:" är för ngt. Det gör du så här: Aj då, missade det. Har ändrat det nu så nu ser formatartikel.xsl ut som följer: Jag hittar inte felet. förstår inte vad det är för fel. Det kommer inte upp något felmeddelande men ändå så kommer inte texten fram när man skrivit in den. Är det någon som hittar felet? Det är omöjligt att hjälpa dig med så lite info. "vad som helst" kan vara fel. du behöver inte bli så upphetsad för det. Men jag ska försöka hitta felet. och nej jag tänker inte betala nåt. Verkar som att man inte får ställa frågor på det här forumet. Känns som om stämmningen är lite så inom programmeringsvärlden (kan man inte så mycket så tas man inte på allvar) Har aldrig stött på nåt otrevligare folk än på detta forum om man jämför med alla andra forum jag varit på som t.ex. politiska, samhälls forum, ekonomiska forum, aktieforum, sportforum, designforum m.m. Men här är det en viss ton som gör att man inte känner sig välkommen. Ni som känner er träffade vet vilka ni är. Meningen med detta forum är att man ska försöka hjälpa varandra och där igenom både utvecklas själv samt hjälpa andra att komma vidare. Men om man ska få skit varje gång man undrar om nåt då ledsnar man snart på att överhuvudtaget bry sig om att besöka forumet. Synd på ett forum med bra potential. Hej! Fredrik. Jag försöker hjälpa dig att hjälpa dig själv. Du måste som sagt isolera felet själv. Det går faktiskt inte att hjälpa dig med den knappa information om din lösning som du har lämnat. I alla fall kan inte jag göra det. Jag svarar gärna på frågor, i det här fallet måste jag be om mer detaljer om jag ska kunna hjälpa dig. Jag menar inget illa med det, jag konstaterar bara fakta.Fel vid hämtning från xml dokument
------------------------------------------------------------------
HÄR ÄR FELMEDDELANDET:
'xsl' is an undeclared namespace. Line 1, position 2.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Xml.XmlException: 'xsl' is an undeclared namespace. Line 1, position 2.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[XmlException: 'xsl' is an undeclared namespace. Line 1, position 2.]
System.Xml.XmlTextReader.Throw(Exception e) +84
System.Xml.XmlTextReader.Throw(String res, String arg, Int32 lineNo, Int32 linePos) +94
System.Xml.XmlTextReader.LookupNamespace(NodeData node) +3240647
System.Xml.XmlTextReader.ElementNamespaceLookup() +44
System.Xml.XmlTextReader.ParseAttributes() +1075
System.Xml.XmlTextReader.ParseElement() +544
System.Xml.XmlTextReader.ParseDocumentContent() +449
System.Xml.XmlTextReader.Read() +40
MS.Internal.Xml.Cache.XPathDocumentBuilder.Build(XmlReader reader, Boolean readAllSibs) +189
System.Xml.XPath.XPathDocument.Load(XmlReader reader, Boolean readAllSiblings) +106
System.Xml.Xsl.Compiler.LoadDocument(XmlTextReader reader) +173
System.Xml.Xsl.XslTransform.Load(String url, XmlResolver resolver) +124
System.Xml.Xsl.XslTransform.Load(String url) +26
System.Web.UI.WebControls.Xml.LoadTransformFromSource() +297
System.Web.UI.WebControls.Xml.Render(HtmlTextWriter output) +34
System.Web.UI.Control.RenderControlInternal(HtmlTextWriter writer, ControlAdapter adapter) +23
System.Web.UI.Control.RenderControl(HtmlTextWriter writer, ControlAdapter adapter) +139
System.Web.UI.Control.RenderControl(HtmlTextWriter writer) +24
System.Web.UI.Control.RenderChildren(HtmlTextWriter writer) +91
System.Web.UI.Page.Render(HtmlTextWriter writer) +25
System.Web.UI.Control.RenderControlInternal(HtmlTextWriter writer, ControlAdapter adapter) +23
System.Web.UI.Control.RenderControl(HtmlTextWriter writer, ControlAdapter adapter) +139
System.Web.UI.Control.RenderControl(HtmlTextWriter writer) +24
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +5916
------------------------------------------------------------------
HÄR FÖLJER KODEN:
SIDAN FÖR ATT LÄGGA TILL TEXT:
<% @Import Namespace="System.Data" %>
<% @Import Namespace="System.Xml" %>
<% @Import Namespace="System.Web" %>
<script language="C#" runat="server">
private void On_FormSubmit(object sender, System.EventArgs e) {
string strDate = DateTime.Now.ToShortDateString() + "/" + DateTime.Now.ToLongTimeString();
XmlDocument artikel = new XmlDocument();
artikel.Load(Server.MapPath("data.xml"));
XmlElement huvud = artikel.CreateElement("artikel");
huvud.SetAttribute("id", strDate);
XmlElement rubrik = artikel.CreateElement("rubrik");
rubrik.InnerText = Frubrik.Text;
XmlElement brodtext = artikel.CreateElement("brodtext");
brodtext.InnerText = Fbrodtext.Text;
XmlNode root = artikel.DocumentElement;
root.PrependChild(huvud);
huvud.AppendChild(rubrik);
huvud.AppendChild(brodtext);
Response.Redirect("http://localhost/txt/addartikel.aspx");
}
</script>
<html>
<head>
<title>Zoreshine</title>
</head>
<style>
#skicka {font-family: verdana}
#Frubrik, #Fingress, #Fbrodtext, #Fskribent, #Fdatum {background-color: rgb(131,174,202); border-color: rgb(249,157,28); border-width: 1px; border-style: solid; color: rgb(255,255,255); font-family: tahoma; font-size: 10pt}
.rubrik {font-family: verdana; font-size: 10pt; font-weight: bold}
</style>
<body topmargin="0" leftmargin="0" rightmargin="0" style="background-color:rgb(230,228,226)">
<table align="center">
<div style="font-family: verdana; font-size: 10pt">Lägg till en artikel i databasen!<hr noshade size="1" align="left" width="100%" color="#000000"></div>
<div style="font-family: verdana; font-size: 10pt" align="right">Visa publicerade artiklar</div>
<form method="POST" id="artikelform" runat="server">
<div class="rubrik">Rubrik</div>
<asp:Textbox type="text" size="50" id="Frubrik" runat="server"/><p/>
<div class="rubrik">Brödtext</div>
<asp:Textbox TextMode="MultiLine" columns="50" rows="5" id="Fbrodtext" runat="server" />
<div align="right"><asp:button id="skicka" type="submit" text="Lägg till artikel" OnClick="On_FormSubmit" runat="server" /></div>
</form>
</table>
</body>
</html>
-----------------------------------------------------------------------
SIDAN FÖR VISNING AV TEXTEN:
<%@ Page Language="C#" Debug="true" %>
<% @Import Namespace="System.Data" %>
<% @Import Namespace="System.Xml" %>
<% @Import Namespace="System.Web" %>
<html>
<head>
<title>Zoreshine</title>
</head>
<asp:xml id="artikelpreview" DocumentSource="data.xml" TransformSource="formatartikel.xsl" runat=server/>
<br><br>
<div align="center">Lägg till en artikel</div>
</body></html>
-------------------------------------------------------------
XML FILEN:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<artiklar>
</artiklar>
----------------------------------------------------------------
XSL FILEN:
<xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1" />
<xsl:template match="artiklar">
<center>
<table border="0">
<xsl:for-each select="artikel">
<xsl:sort select="datum" order="ascending" />
<tr><td class="format"><b><xsl:value-of select="datum" /></b></td></tr>
<tr><td width="400" class="format"><xsl:value-of select="rubrik" /><hr noshade="" size="1" width="100%" color="#000000" />
<b><xsl:value-of select="brodtext" /></b><p/></div></td></tr>
</xsl:for-each>
</table>
</center>
</xsl:template>
--------------------------------------------------
Snälla hjälp mig hitta felet?Sv: Fel vid hämtning från xml dokument
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">Sv:Fel vid hämtning från xml dokument
Tack så mkt för hjälpen. Ska se så att det fungerar nu.Sv: Fel vid hämtning från xml dokument
-----------------------------------------------------------------------------------
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
<xsl:output method="html" encoding="ISO-8859-1" />
<xsl:template match="artiklar">
<center>
<table border="0">
<xsl:for-each select="artikel">
<xsl:sort select="datum" order="ascending" />
<tr><td class="format"><b><xsl:value-of select="datum" /></b></td></tr>
<tr><td width="400" class="format"><xsl:value-of select="rubrik" /><hr noshade="" size="1" width="100%" color="#000000" />
<b><xsl:value-of select="brodtext" /></b><p/></td></tr>
</xsl:for-each>
</table>
</center>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>
---------------------------------------------------------------
Jag får inte upp något felmeddelande men texten som jag skriver in i addartikel.aspx kommer inte upp på visaartikel.aspx vad har jag nu gjort för fel? Har jag missat något? För jag får inte upp texten jag skriver in.....?Sv:Fel vid hämtning från xml dokument
Sv: Fel vid hämtning från xml dokument
Var kommer datat ifrån (en fil, en HTTP-POST variabel, Querysträngen..)? Kommer det till din resultatsida alls? Det kan vi inte avgöra genom att titta på din XSL-kod.
Testa att debugga och titta på de värden som är intressanta. Testa även att separera olika delar t ex för din XML som fil och koppla på din XSL så du ser att den fungerar för sig själv. Du måste själv isolera ditt problem. Din fråga är ungefär som att säga "hej, mitt artikelsystem funkar inte, kan någon hjälpa mig att hitta felet..!" Svar: Nej, det kan jag inte. I alla fall inte gratis ;)Sv:Fel vid hämtning från xml dokument
Sv: Fel vid hämtning från xml dokument
Sv:Fel vid hämtning från xml dokument
Jag tror att anledningen till att du inte ser det nya inlägget på resultatsidan är att du inte sparar XML-dokumentet. Du skapar nya element i det, men sparar aldrig. Precis innan Response.Redirect-satsen kan du skriva:
artikel.Save(Server.MapPath("data.xml"));
Det borde lösa ditt problem tycker jag.
/HenkeSv:Fel vid hämtning från xml dokument