Hej. Vi hittade själva en lösning.Problem IIS på W2kSrv -> SQL2k på W2k3Srv
Har problem med rättigheter för en webbaplikation som körs på en Win 2000 server när den ska anropa en SQL databas på en Win 2003 server. Inget av systemen har offentlig åtkomst.
SQL servern är konfigurerad för att acceptera både "SQL Server and Windows authentication", vår webbapplikation använder sig av SQL Server auth.
Vår connectionstring i Web.config ser ut så här, med symbolisk info.
<ConnectionString>
User ID=aUid; password=aPw;Initial Catalog=our_databas;Data Source=ipnummer
</ConnectionString>
Om jag kör en consolapplication på W2k(IIS) Servern med samma connetionstring fungerar det utan problem, den inloggade användaren på W2k(IIS) Servern har även rättigheter på även på SQL(W2k3) servern.
När webbapllikationen körs så kan vi inte ansluta till databasen, vi får meddelane om att databasen inte hittas eller att rättigheter saknas. När man tittar i loggarna på SQL(W2k3) servern så ser man att den nekat access för ASPNET kontot på W2k(IIS) Servern.
Någon som har ett förslag hur vi löser vårt access problem?
Vi testat med att ange
<identity impersonate="true" userName="domain\user" password="userPw"/> i <system.web> tagen i Web.config men då kraschar webapplikationen. "domain\user" har rättigheter på SQL(W2k3) servern.
Tyvärr har jag inte tillgång till de exakta felmeddelandena där jag sitter nu.
Tacksam för ideér och förslag.
//
JanneSv: Problem IIS på W2kSrv -> SQL2k på W2k3Srv
Gästkontot på SQL(W2k3) servern är ju som default blockerat, när vi aktiverade det så fungerar vår applikation.